Regionsrådsmedlem får toppost i Nordsøkommissionen

For første gang skal en politiker fra Region Syddanmark være en del af formandskabet i Nordsøkommissionen. Preben Friis-Hauge (V) vil særligt arbejde for bedre havmiljø og infrastruktur i området.

Preben Friis-Hauge (V) er udpeget som ny vicepræsident i Nordsøkommissionen d. 29. november. De næste to år skal han stå i spidsen for kommissionen i samarbejde med præsidenten og en anden vicepræsident.

- Det er en stor ære at repræsentere Region Syddanmark internationalt, og jeg ser meget frem til, at Danmark får et endnu stærkere talerør i kommissionen, siger Preben Friis-Hauge, der sidder i regionsrådet i Region Syddanmark.

Nordsøkommissionen er en interesseorganisation med regioner fra syv lande omkring Nordsøen. Regionerne samarbejder om at fremme fælles interesser over for Europakommissionen og europæiske institutioner.

Arbejdet tager udgangspunkt i fire indsatsområder – at skabe en smart, forbundet, klimaneutral, effektiv og bæredygtig Nordsøregion. Preben Friis-Hauge peger på tre områder, han vil have fokus på i den nye rolle:

- Vi står overfor store udfordringer med vores havmiljø, forurening, affald i havene og PFAS. Samtidig vil jeg arbejde for at styrke transportnettet i Jyllands-korridoren til gavn for borgere og virksomheder. Og så bliver min ambition at styrke dialogen med de forskellige landes regeringer og se, hvor vi kan drage større fordel af hinanden.

Fokus på sammenhængende infrastruktur

Preben Friis-Hauge har repræsenteret regionen i kommissionen siden 2010. Han har siddet som dansk repræsentant i bestyrelsen og siden 2012 fungeret som formand for transportgruppen.

Gennem årene har han været med til at styrke Jyllands-korridoren og har bl.a. fokuseret på motorvejs- og banestrækningen fra Trekantområdet til Hirtshals og Frederikshavn. Derudover har han været involveret i det Transeuropæiske Transportnetværk, hvor en udvidelse af TEN-T-korridoren i Sydjylland og på Fyn og Sjælland var med til at sikre tilskud til Esbjerg Havns udvidelse.

I Region Syddanmark sidder Preben Friis-Hauge i Udvalget for Regional Udvikling og Miljøudvalget.

Fakta om Nordsøkommissionen

• Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Belgien og Skotland deltager i Nordsøkommissionen. Fra Danmark deltager Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland.
  • Formandskabet består af en præsident og to vicepræsidenter.
  • Kommissionen arbejder med klima, transport og infrastruktur, digitalisering, uddannelse og arbejdskraft.