Operationsafsnit i Odense modtager Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris

Operationsafsnittet på Kirurgisk Afdeling A, Odense Universitetshospital, har netop modtaget Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris 2022. Prisen blev overrakt på regionens arbejdsmiljøkonference foran 800 medarbejdere og ledere.

Tydelige strukturer, indflydelse på vagtplaner, synlig ledelse, faglig udvikling, sociale arrangementer og en god tone blandt kollegerne. Det er en del af opskriften på det gode og nu prisbelønnede arbejdsmiljø på Kirurgisk Afdeling A på Odense Universitetshospital.

På operationsafsnittet er det lykkedes medarbejdere og ledere i fællesskab at skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne har lyst til at blive, og hvor afdelingen kan tiltrække nye kolleger. Resultatet er, at afdelingen har alle de medarbejdere, de har brug for, og samtidig er afdelingen gået frem på stort set alle parametre i den seneste medarbejdertilfredshedsundersøgelse.

Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris uddeles af regionens øverste samarbejdsorgan, Hovedudvalget. Formand for Hovedudvalget og regionsdirektør Jane Kraglund siger om prisvinderen:

- Jeg glæder mig over, at afdelingens kontinuerlige fokus på arbejdsmiljø har båret frugt, og at medarbejdere og ledere sammen har skabt gode rammer, som gør, at personalet har lyst til at blive og udvikle sig. Særligt fordi vi befinder os i en tid, hvor der er rekrutteringsudfordringer og mangel på medarbejdere i hele landet.

Også næstformand i Region Syddanmarks Hovedudvalg Lone Rasmussen glæder sig på prismodtagernes vegne:

- Afdelingen modtager prisen, fordi medarbejdere og ledere sammen har skabt positive og synlige forandringer i arbejdsmiljøet. Jeg hæfter mig især ved, at afdelingen har haft fokus på vagtplanlægning ved at give medarbejderne stor indflydelse på deres egne vagtplaner. Dermed har medarbejderne mulighed for at få arbejdslivet til at fungere med privatlivet, samtidig med at afdelingen altid kan stå klar til at hjælpe patienter året rundt.

Afdelinger fra Psykiatrien og Sydvestjysk Sygehus var også nomineret

Yderligere to afdelinger var nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2022. Det ene var Børne- og Ungeafdelingen på Sydvestjysk Sygehus for deres gode samarbejde på tværs af alle faggrupper og fokus på høje følelsesmæssige krav.

Den anden nominerede var Sengeafsnit F på Psykiatrisk Afdeling Esbjerg, også kaldet ”de særlige pladser”, for deres fokus på høje følelsesmæssige krav, og fordi det er lykkedes dem at reducere sygefraværet og antallet af arbejdsskader betragteligt.