Test- og vaccination i Region Syddanmark fra 1. juni 2022

Behovet for COVID-19-test og vaccination er faldet markant i Danmark. 15. maj afrundes den nationale vaccinationsindsats, men det er fortsat muligt at blive vaccineret henover sommeren. Regionen tilpasser dog åbningstider til vaccination fra 1. juni. I samme forbindelse tilpasses antallet af teststeder og åbningstider også, da behovet for test også er støt dalende.

15. maj afrunder Sundhedsstyrelsen formelt det nationale vaccinationsprogram. Det betyder, at der ikke længere sendes invitationer ud til COVID-19-vaccination. Syddanskere, der f.eks. mangler en 3. vaccination eller skal starte et nyt vaccinationsforløb kan dog stadig blive vaccineret på et af regionens vaccinationssteder eller hos de apoteker og praktiserende læger, der tilbyder vaccination. Det gælder også de borgere, der er inviteret til et 4. stik eller bliver oprettet til en fjerde vaccination af deres behandlende læge på sygehuset.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- Den nationale nedlukning af vaccinationsprogrammet giver god anledning til, at vi samtidig tilpasser regionens vaccinationstilbud. Borgere, der ønsker en vaccination kan selvfølgelig stadig møde op ved at booke en tid eller til drop-in vaccination på et af regionens vaccinationscentre. Men på grund af den nationale afrunding og den faldende efterspørgsel på vaccinationer, vil åbningstiderne til vaccination fra 1. juni blive justeret, så de passer til det nuværende behov.

Borgere, der skal vaccineres kan finde et kort med alle vaccinationsmuligheder og deres åbningstider på regionens hjemmeside.

Små teststeder lukkes

Testbehovet i Region Syddanmark er også stadigt faldende. Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra april udpeger kun nogle enkelte grupper, der stadig bør lade sig teste for corona. PCR-test anbefales i stedet erstattet af selvtest for de fleste.

Anbefalingerne kan ses på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- Behovet for test er faldet yderligere, siden vi nedjusterede testindsatsen i starten af april. Derfor har vi valgt at lukke de mobile testenheder og de små teststeder i Nyborg, Middelfart, Fredericia, Haderslev, Tønder og Grindsted, så vores testtilbud afspejler den dalende efterspørgsel. De mobile testenheder og de små teststeder vil have sidste åbningsdag 31. maj 2022. Borgere, der har brug for det, kan stadig blive PCR-testet på regionens syv store testcentre, men fra 1. juni reducerer vi åbningstiderne, så de passer bedre til efterspørgslen.

Borgere, der skal testes kan finde teststeder og se åbningstider på regionens hjemmeside, inden de booker test.

Tidsbestilling til coronatest skal ske på coronaprover.dk.

Der vil stadig være et mindre mobilt test-setup kommunerne kan booke til at teste immobile borgere på plejehjem.

Regionen holder løbende øje med coronasituationen og er klar til opskalering, hvis det bliver nødvendigt. Regionen afventer nationale retningslinjer for test- og vaccination i efteråret og vinteren 2022.