Trivselshjemmeside til unge er en succes

9 ud af 10 besøgende på hjemmesiden Mindhelper.dk oplever siden som nyttig. Hjemmesiden tilbyder viden om mental sundhed og råd til at håndtere problemer i form af artikler, brevkasse, onlineforløb og undervisningsmateriale. Nyligt udsendt årsrapport viser, at brugerne giver hjemmesiden gode skudsmål.

Mindhelper.dk er en hjemmeside henvendt til unge mennesker i hele landet, som af den ene eller anden grund har det svært. På hjemmesiden kan de unge få viden om mental sundhed og råd til at håndtere problemer. I 2021 havde siden mere end en million besøg, hvilket er mere end 20 pct. flere besøgende end året før. Af de besøgende, som gav siden feedback, sagde 9 ud af 10, at de fandt siden nyttig. Det fremgår af årsrapporten for hjemmesiden. Den er netop udsendt af Telepsykiatrisk Center, som er en del af Psykiatrien i Region Syddanmark, og som står bag Mindhelper.dk.

Formand for Region Syddanmarks psykiatri- og socialudvalg Mette Bossen Linnet (V) siger:

- Mindhelper.dk er et rigtig godt redskab til at få fat i de unge, inden problemerne vokser dem over hovedet. De kan besøge hjemmesiden anonymt, og de kan i trygge rammer få teknikker og gode råd til at håndtere de problemer, de oplever. Jeg er utrolig glad for, at vi når ud til så mange via hjemmesiden, og at de unge også føler, at siden er nyttig for dem.

Opslagsværk, onlineforløb og undervisningsmateriale

Mindhelper.dk består af flere forskellige tilbud, herunder onlineforløb, undervisningsmateriale og et opslagsværk med viden og råd om alt fra kærestesorger til angst og depression. Fælles for alle funktionerne er, at de bliver benyttet flittigt, og at de alle får gode tilbagemeldinger fra de unge.

I 2021 var der 442 unge, som skrev til Mindhelper.dk’s brevkasse og fik personlig rådgivning, og fordi svarene er frit tilgængelige for alle, kommer de mange flere til gavn. Der var således mere end 250.000 besøg i brevkassesektionen i 2021.

Mindhelper.dk blev lanceret i september 2016. Sitet blev udviklet af Region Syddanmark i samarbejde med fire partnerskabskommuner og TrygFonden. I november 2018 gik alle regionerne sammen om at udvikle og udbrede sitet til et landsdækkende tilbud til unge.