Kæmpe kunstværker skal markedsføre regionen

Regionsrådet har netop besluttet at give 3,65 millioner kroner til kulturoplevelser for syddanskerne. En af oplevelserne er kæmpestore oppustelige værker, som skal skabe opmærksomhed om regionen.

I efteråret vil både syddanskere og turister kunne nyde synet af kæmpestore oppustelige kunstværker skabt specielt til Kolding, Haderslev og Fredericia. Værkerne er skabt af to kunstnere fra Berlin og sættes op på vandet, hvor de skal sætte velkendte steder i scene på helt nye måder og skabe opmærksomhed om regionen.

12 projekter får midler fra kulturpulje

Projektet med de store kunstværker er bare ét af 12 kulturprojekter, som regionsrådet mandag bevilgede midler til fra kulturpuljen. Projekterne spænder vidt lige fra udvikling af et aktivt folkemusikmiljø på Fanø for unge til styrkelse af kendskabet til den unikke geologi og særlige natur- og kulturarv i den sydfynske Geopark Det Sydfynske Øhav.

Udvalgsformand Michael Nielsen (K), Udvalget for Regional Udvikling, siger:

- Når du støder på kunstværker i store formater og på uventede steder, får du en særlig oplevelse, og måske ser du stedet i et helt nyt lys. Det er dét, kunsten kan. Og sommetider skal vi op i de helt store formater for at skabe opmærksomhed om regionen. Samtidig skal vi have blik for at støtte et spirende og ungt folkemusikmiljø på Fanø. For begge dele er med til at gøre regionen til et attraktivt sted at besøge og bo.

I forbindelse med udstillingen af de store værker på vandet ved Kolding, Haderslev og Fredericia vil der også blive afholdt workshops for børn og unge. Desuden er værkerne udført i materialer, som kan genanvendes for at mindske klimaaftrykket.

Kulturpulje nærer et spirende miljø

Regionsrådet satte også midler af til at udvikle et aktivt og attraktivt folkemusikmiljø i Fanø og Esbjerg kommuner specielt for de unge. Således skal de unge inddrages og være med til at nyfortolke kulturarven om folkemusikken. Det skal være med til at gøre de to kommuner til attraktive steder at leve, arbejde og uddanne sig.

Større kendskab til Geopark Det Sydfynske Øhav

Flere skal kende til Geopark Det Sydfynske Øhav, og derfor er der også kulturmidler til et projekt, som skal styrke kendskabet til geoparken. Det skal bl.a. ske ved en tilbagevendende event og en turné, hvor en geopark-formidlingstrailer besøger de større byer og alle beboede øer i Det Sydfynske Øhav. Håbet er også, at projektet kan bidrage positivt til en udnævnelse til ”UNESCO Global Geopark”.

Der var i alt 20 ansøgninger til kulturpuljen, og regionsrådet besluttede at tildele kulturmidler til 12 af dem til et samlet beløb på 3.650.000 kr.

Projekter støttet af kulturpuljen

• ”OFF – Kulturelt fyrtårn i Region Syddanmark”, ansøgt af OFF – Odense International Film Festival, modtager tilsagn om tilskud på 200.000 kr.
• ”BYCATCH”, ansøgt af Trekantområdet Danmark, modtager tilsagn om til tilskud på 300.000 kr.
• ”Imellem Esbjerg og Fanø”, ansøgt af Esbjerg Kommune, modtager tilsagn om tilskud på 300.000 kr.
• ”Dynamo Cirkus Festival 2023”, ansøgt af Dynamo Workspace, modtager tilsagn om tilskud på 100.000 kr.
• ”Stjerneruterne”, ansøgt af Hollufgård Artist Residence, modtager tilsagn om tilskud på 300.000 kr.
• ”Sprogense – Ordet er dit”, ansøgt af Nordfyns Erhverv og Turisme, modtager tilsagn om tilskud på 300.000 kr.
• ”Ungdomsscenen på Rudme Festival 2022”, ansøgt af Skurvognen, modtager tilsagn om tilskud på 50.000 kr.
• ”Det Flyvende Teater i Trekantområdet”, ansøgt af Det Flyvende Teater, modtager tilsagn om tilskud på 150.000 kr.
• ”Wadden Tide Sand – A Marker of Time”, ansøgt af Varde Kommune, modtager tilsagn om tilskud på 250.000 kr.
• ”Fortællinger og fællesskab i Geopark”, ansøgt af Geopark Det Sydfynske Øhav, modtager tilsagn om tilskud på 1.000.000 kr.
• ”De Sorte Busser”, ansøgt af Museum Kolding, modtager tilsagn om tilskud på 400.000 kr.
• ”ROOTS”, ansøgt af Godtfolk, modtager tilsagn om tilskud på 300.000 kr.

Læs mere om projekterne her (punkt 33):

Den nye ansøgningsfrist til kulturpuljen er 1. september 2022.