Region Syddanmarks vaccinationsaftale med Carelink og VaccineDanmark udløber

13. februar 2022 udløber den aftale, Region Syddanmark indgik i december 2021 med Carelink og VaccineDanmark om vaccinationshjælp seks steder i regionen. Det sker, fordi langt de fleste syddanskere nu har fået 3. vaccination mod COVID-19, og behovet for vaccinationssteder er dermed faldende. De private aktører har derfor sidste åbningsdag i Varde, Grindsted, Assens, Brørup, Haderslev og Fredericia 13. februar 2022.

Godt 800.000 syddanskere har nu fået deres 3. vaccination mod COVID-19. De fleste fik deres 3. vaccination i løbet af november og december 2021, hvor regionen indgik vaccinationsaftaler med både de praktiserende læger, apoteker og to private aktører. Da vaccinationsindsatsen var på sit højeste i uge 50 i december 2021, blev der givet hele 180.000 vaccinationer mod COVID-19 i Region Syddanmark.

Siden nytår er efterspørgslen på vaccinationer dog faldet markant. Region Syddanmarks vaccinationssteder vaccinerede i uge 5 ca. 11.000 borgere mod COVID-19, men havde kapacitet til at vaccinere 50.000. På grund af den nedadgående efterspørgsel, har regionen derfor valgt, at samarbejdet med de private aktører Carelink og VaccineDanmark om vaccination ophører i Varde, Grindsted, Assens, Brørup, Haderslev og Fredericia den 13. februar 2022, når kontrakten med dem udløber.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- I december, mens interessen og invitationerne til 3. vaccination var på sit højeste, indgik regionen en aftale med Carelink og VaccineDanmark for at gøre det nemmere og hurtigere for syddanskere at blive vaccineret. Carelink og VaccineDanmark trådte begge hurtigt til og fik på flot vis og på meget kort tid seks vaccinationssteder op at køre. De har på fornem vis bidraget til at løfte den store vaccinationsopgave, regionen stod over for, og har nu løst den opgave, regionen gav dem.

Stadig mange vaccinationsmuligheder

Når Carelink og VaccineDanmark lukker for deres vaccinationstilbud i Varde, Grindsted, Assens, Brørup, Haderslev og Fredericia 13. februar 2022, kan borgerne i de pågældende områder stadig blive vaccineret mange steder i regionen.

Borgerne kan få overblik over alle regionens vaccinationsmuligheder på vaccinationskortet på regionens hjemmeside.

Regionen er løbende i dialog med alle regionens kommuner om behovet for lokale vaccinationstilbud. Regionen står også klar til at tilbyde lokale vaccinationsdage, hvis kommunerne f.eks. kan samle en større gruppe borgere og stille lokaler til rådighed.