IT-problemer på Region Syddanmarks sygehuse

Natten til søndag den 11. december er der opstået IT-problemer på Region Syddanmarks sygehuse. Problemerne går blandt andet ud over regionens elektroniske patientjournal EPJ Syd, hvor medarbejderne søndag morgen flere steder kun har læseadgang til patienternes journaler. Problemerne omfatter alle regionens sygehuse men ikke lægevagten, ambulanceberedskabet og 112.

Opdatering

Fejlen er løst, og sygehusene er tilbage i normal drift

Læs pressemeddelelse om løsningen af It-problemerne på regionens sygehuse

Oprindelig nyhed

Fejlen er lokaliseret og teknikere arbejder på snarest muligt at genetablere fuld adgang til systemerne. Samtidig er regionens nødprocedurer sat i gang, så patienterne mærker så lidt som muligt til problemerne.

Koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- Vores IT-folk arbejder på højtryk for at løse problemet. Heldigvis er problemet identificeret, og vores medarbejdere kan læse patienternes journaler. Så patienterne kan føle sig trygge. Det er kun adgangen til at skrive i journalen, der er ramt. Det giver en del ekstra papirarbejde, så vi kommer muligvis til at indkalde mere personale, indtil problemet er løst. Og så bliver der også noget arbejde med efterfølgende at skrive de mange papirnotater ind i systemet, når den elektroniske patientjournal igen er fuldt tilgængelig.

Region Syddanmark kender ikke tidshorisonten for, hvornår problemet er løst. Derfor mødes regionens beredskab løbende søndag for at følge sagen.