Fremtidens køkken indviet på det nye OUH

Køkkenet på det nye OUH i Odense blev officielt indviet 12. december 2022 med taler og smagsprøver på, hvad det topmoderne sygehuskøkken kan præstere.

Det nye storkøkken på det nye universitetshospital i Odense står nu færdigt og klar til at bespise 1500 patienter og pårørende hver eneste dag. Køkkenpersonalet tog det allerede i brug midt i september og laver nu mad til flere sygehusmatrikler på Fyn.

Det nye OUH bliver Danmarks største nybyggede sygehus, og det er lidt af en milepæl, at køkkenet, som den allerførste del af det nye sygehus, nu er taget i brug.

Mandag formiddag blev køkkenet officielt indviet og regionsrådsformand Stephanie Lose (V) kom i sin tale ind på, at det i en periode var tvivlsomt, om økonomien overhovedet rakte til et hospitalskøkken. Men det blev alligevel til virkelighed ved et offentligt-privat samarbejde.

- Jeg er virkelig glad og stolt over, at det lykkedes. Det er en fornøjelse at stå her i dag og se, at det nye byggeri integrerer de nye bæredygtige måder at se kost og ernæring på, som vi på alle regionens sygehuse og øvrige institutioner arbejder med.

Region Syddanmark har stor fokus på mindre madspild og på at lave gode og appetitvækkende retter som alternativer til kød. Alle regionens sygehuskøkkener gør meget ud af at bruge fødevarer i sæson og på, at så meget mad som muligt laves fra bunden.

Alle skal have god mad

Formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling, Karsten Uno Petersen (S) kom i sin tale ind på, at køkkenproduktion i dag er en opgave, der kræver benhård logistikplanlægning. Intet går til spilde, og kvalitetskravene er høje. Den høje grad af automatisering i det nye køkken hjælper med, at personalet kan levere varen.

- Det største ansvar har vi over for vores patienter. Med tiden er der virkelig kommet fokus på, hvordan maden er en stor del af behandlingen. Nogle har synkebesvær, andre skal have energitæt og proteinrig kost. Og så er der alle dem, der ikke kan tåle bestemte fødevarer. Alle skal have god mad, og det er der dagligt mange medarbejdere, der gør deres bedste for at levere.

Fakta:

Køkkenet på det nye OUH tilbereder mad til 1500 patienter og pårørende hver dag. Indtil det nye OUH åbner for patienter, fragtes maden ud til de forskellige matrikler, hvor OUH i dag har til huse i Odense.

Der transporteres også mad til OUH’s matrikler i Nyborg og Svendborg. Den nye køkkenbygning er 3000 m2, og er bygget og indrettet efter de krav, som nutidig, bæredygtig madlavning stiller til faciliteterne i et moderne sygehusbyggeri.

Ernæringsassistent Emma demonstrerer det store udvalg af frugt og grønt i det nye hospitalskøkken på det nye OUH for køkkenchef Camilla Frederiksen, regionsrådsformand Stephanie Lose og udvalgsforman Karsten Uno Petersen

Kartoffelmosproduktion i hospitalskøkken

Køkkenchef Camilla Frederiksen viser volumen på kartoffelmosproduktionen i det nye hospitalskøkken på det nye OUH. Der bliver fremstillet 810 kilo kartoffelmos om ugen.

Ernæringsassistent laver tærter

Ernæringsassistent Anne Mikkelsen er i gang med dagens produktion af grøntsagstærter. Der bliver bagt 150 tærter om dagen i det nye hospitalskøkken.

Regionsrådsformand Stephanie Lose på talerstol
Køkkenmedarbejdere lytter til tale ved indvielse af nyt hospitalskøkken på det nye OUH

Direktør på det nye OUH Torben Hedegaard foran gæsterne ved indvielsen af det nye storkøkken på det nye universitetshospital i Odense.