Region Syddanmark genåbner hurtigteststeder i alle 22 kommuner

Region Syddanmark genåbnede 1. november de første tre af 22 hurtigteststeder i regionen. Senest 12. november vil der være oprettet hurtigteststeder i alle regionens 22 kommuner, så borgerne nemt og hurtigt kan få adgang til at blive testet.

COVID-19-smitten stiger i hele landet. Derfor genindføres muligheden for hurtigtest. I Region Syddanmark genåbner de første hurtigteststeder igen fra den 1. november.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- De nationale sundhedsmyndigheder har vurderet, at den øgede smitte giver anledning til at opruste testkapaciteten i alle regioner. I Region Syddanmark er det Carelink, der står for at udføre hurtigtestene. De er sammen med kommunerne godt i gang med at genåbne rundt omkring i regionen, så alle syddanskere har mulighed for at blive hurtigtestet og dermed kan hjælpe med at nedbringe smitten og bryde smittekæder henover efteråret og vinteren.

Tre steder klar – resten er på vej

I Region Syddanmark kan borgerne fra 1. november kunne blive hurtigtestet på genåbnede centre i Odense, Vejle og Kolding.

I resten af regionens kommuner vil hurtigteststederne åbne, så snart kommunerne er klar med lokaler, og Carelink er på plads med udstyr og personale.

Adresser og præcise åbningstider for de genåbnede hurtigtestcentre kan findes på kortet med teststeder på coronasmitte.dk.

PCR-testkapacitet øges også

Udover genindførslen af hurtigtest har de nationale sundhedsmyndigheder også bedt regionerne om at opruste på PCR-testkapaciteten.

I de kommende uger vil regionen ansætte mere personale i forbindelse med oprustningen.

Adresser og præcise åbningstider for PCR-testcentrene og regionens mobile PCR-biler vil også blive sat ind på kortet med teststeder på coronasmitte.dk.

Regionshuset

Damhaven 12, 7100 Vejle