Flere muligheder for lyntest syd for grænsen

Region Syddanmark udvider aftalen med Falck, så udenlandske borgere, der ikke bor i Danmark, kan få en hurtigtest, hvis de skal rejse ind i landet. Samtidig kan udlændinge, der bor syd for grænsen og kan dokumentere, at de har arbejde i Danmark, fremover få testen gratis.

Weekendens nye indrejseregler betyder, at alle udenlandske borgere, der ikke har bopæl i Danmark, skal fremvise negative coronatests, når de rejser ind i landet.

På den baggrund har Region Syddanmark nu lavet en aftale med Falck, som betyder, at udenlandske borgere nemt kan få en lyntest, inden de krydser grænsen.

Aftalen betyder, at man kan fortsat få en lyntest i Falcks testcenter i Handewitt.
Testcenteret er åbent:

• Mandag til torsdag kl. 05.00 til 16.00
• Fredag kl. 05.00 til 20.00
• Lørdag kl. 07.00 til mandag morgen kl. 07.00

Adressen er Scandinavian Park 9, 24983 Handewitt, Tyskland.

Mobil testenhed ved de mindre grænseovergange

Derudover bliver det også muligt at få en lyntest i en mobil testenhed, der kommer til at holde ved nogle af de vestlige grænseovergange på faste tidspunkter.

Det drejer sig om:

- Grænseovergangen ved Pebersmark, åbent onsdag og torsdag kl. 08.00 til 10.00
- Grænseovergangen ved Sæd, åbent onsdag og torsdag kl. 11.00 til 13.00
- Grænseovergangen ved Møllehus, åbent onsdag og torsdag kl. 13.30 til 15.30

Gratis mod dokumentation for ansættelse i Danmark

Samtidig medfører aftalen mellem Falck og Region Syddanmark, at ansatte, der bor syd for grænsen, men arbejder i Danmark, kan få testen gratis, hvis de kan fremvise dokumentation.

Det kan eksempelvis være en lønseddel eller en kontrakt. Alle andre skal betale 299 kroner for få den hurtige coronatest.

Koncerndirektør Kurt Espersen fra Region Syddanmark siger:

- Det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde de mange pendlere, der hver dag krydser grænsen for at komme på arbejde i Danmark, en god løsning. Hvis de tager en lyntest syd for grænsen, kan de tage en PCR-test, når de er kommet ind i landet, som så gælder i 7 dage, inden den skal fornyes. Jeg er også glad for, at pendlere, der kan dokumentere, at de arbejder i Danmark, nu kan få testen gratis.

Fakta om restriktioner for udenlandske borgere

De nye indrejseregler fra Udenrigsministeriet betyder blandt andet, at udenlandske personer med bopæl syd for grænsen, der har et anerkendelsesværdigt formål med deres rejse til Danmark, fx arbejde, skal kunne fremvise en negativ coronatest ved indrejsen, der er maksimalt én uge gammel.

Hvis man som udlænding ikke har et anerkendelsesværdigt formål, skal man ved indrejsen kunne fremvise en negativ test, der er foretaget maksimalt 24 timer før indrejsen.

Danske statsborgere kan rejse ind i Danmark uden at have et anerkendelsesværdigt formål og uden at forevise en negativ COVID-19-attest.

Udenlandske statsborgere, der har adresse i Danmark, er også undtaget krav om negativ coronatest.

Alle de nye restriktioner og ændringer kan findes på coronasmitte.dk.

Kurt Espersen

Koncerndirektør