Status på COVID-19-vaccination i Region Syddanmark

Region Syddanmark vil løbende orientere om status på COVID-19-vaccinernes udrulning i regionen. Dette er status for uge 8.

OBS: Opdateret 4. marts 2021.

Region Syddanmark modtager i alt 19.040 doser vaccine mod COVID-19 i uge 8.

•  Pfizer/BioNTech leverer i alt 14.040 styk, der ankommer 25. februar
  •  Moderna leverer i alt 5.000 styk, der ankommer 26. februar
  •  AstraZeneca leverer ikke vacciner i uge 8.

Vaccinerne vil i den kommende uge blive brugt til at vaccinere både særlige sårbare og ældre syddanskere samt medarbejdere i sundheds-, ældre- og udvalgte dele af socialsektoren, så risikoen for, at de bliver syge med COVID-19, sænkes så meget som muligt.

Hvordan fordeles vaccinerne?

Pfizer/BioNTech fordeles mellem tre forskellige grupper. De første to grupper er borgere over 85 år og borgere over 65 år, der får personlig pleje og praktisk hjælp i hjemmet. Disse to grupper har allerede modtaget invitationer.

Den tredje gruppe, der modtager Pfizer/BioNTech, er borgere i Sundhedsstyrelsens målgruppe 5. En del af dem har modtaget invitationer og vil begynde at få første vaccination i denne uge. Målgruppe 5 dækker over borgere med særlig øget risiko for et alvorligt forløb med COVID-19.

Vaccinerne fra Moderna deles op i to. Halvdelen fryses ned til genvaccination, og den anden halvdel vil blive givet som førstevaccination til borgere i målgruppe 5.

Regionen fortsætter desuden vaccinationer af sundhedspersonale med AstraZeneca-leverancen fra uge 7.

Borgere i særlig øget risiko inviteres nu

I uge 8 vil rigtig mange syddanskere modtage en invitation til vaccine. Sundhedsstyrelsen har bedt regionerne begynde at invitere målgruppe 5, som er borgere med særlig øget risiko for et alvorligt forløb med COVID-19. I Region Syddanmark drejer det sig i første omgang om 33.000 borgere. De 33.000 udgør kun en del af målgruppe 5. De restende borgere i målgruppe 5 vil blive inviteret løbende, som der kommer flere vacciner til landet.

Regionen har valgt at invitere de 33.000, som er indstillet i første omgang, samlet. Det gør regionen, fordi mange borgere har været i tvivl om, de tilhører målgruppe 5. Og de har været bekymrede for, om de kunne blive overset. Regionen håber, at invitationen kan være med til at give borgerne ro i sindet – også selvom det ikke er alle, der vil kunne få en vaccinationstid med det samme.

Tider til vacciner kommer løbende

Der er desværre ikke vacciner nok til, at alle kan få en tid nu. Men alle borgere i målgruppe 5, der modtager en invitation i uge 8, vil kunne finde en tid til førstevaccination i løbet af marts og starten af april.

Regionen lægger i de kommende dage og uger løbende nye tider ud på vacciner.dk i takt med, at der kommer nye vacciner til landet. Borgere, som har modtaget en invitation, opfordres til at væbne sig med ekstra tålmodighed og tjekke vacciner.dk løbende.

Hvor langt er Region Syddanmark med vaccinerne?

Region Syddanmark har ligesom de øvrige regioner haft fokus på at vaccinere de mest udsatte borgere, herunder beboere på regionens plejecentre. Sidste uges leverance (uge 7) på 25.810 vaccinedoser blev først og fremmest brugt til førstevaccinationer og en mindre del gik til genvaccinationer, og så blev de sidste borgere i målgruppen over 85 år inviteret til vaccination.

Fra 27. december 2020 til 8. januar 2021 fik alle beboere på plejecentre i Region Syddanmark, der ønskede det, deres første vaccinestik. Tæt på 90 pct. af målgruppen er nu færdigvaccineret.

Status pr. 24. februar 2021 for 1,2 mio. syddanskere

•  Region Syddanmark modtager 19.040 doser vaccine mod COVID-19 i uge 8.
  •  Regionen modtager 14.040 vacciner fra Pfizer/BioNTech og 5.000 vacciner fra Moderna.
  •  75.529 syddanskere har fået første vaccination. Det svarer til 6,2 pct. af regionens befolkning.
  •  38.280 syddanskere har fået anden vaccination og er færdigvaccinerede.
  •  38 pct. af personalet på sundheds- og ældreområdet på sygehuse, hos kommuner, i praksis og i ambulancerne har fået første vaccination.
  •  21 pct. af personalet på sundheds- og ældreområdet på sygehuse, hos kommuner, i praksis og i ambulancerne har fået anden vaccination og er færdigvaccinerede.
  •  Region Syddanmark har modtaget i alt 117.895 doser COVID-19-vaccine.

Kilde: Statens Serum Institut