Region Syddanmark indgår aftale med 58 apoteker om vaccination mod COVID-19

Fra torsdag 16. december kan syddanskere på tværs af regionen nu også blive vaccineret mod COVID-19 på 58 apoteker fordelt over hele regionen. Regionen har netop indgået en aftale med apotekerne, der samlet set forventes at kunne vaccinere op mod 20.000 syddanskere om ugen.

Nu kan børn og voksne syddanskere snart blive vaccineret mod COVID-19 på deres lokale apotek. Region Syddanmark har indgået en aftale med 58 apoteker i regionen. De første apoteker byder både børn og voksne velkomne til vaccinationer torsdag 16. december. De resterende åbner op over de kommende uger.

En del af en stor oprustning

Aftalen med de 58 apoteker er en del af den store vaccinationsindsats, som regionen har øget markant over de seneste uger.

Således lægges muligheden for at blive vaccineret på apoteket oveni regionens andre vaccinationsmuligheder. De består af otte faste vaccinationscentre, mindre lokale vaccinations pop up-steder, mobile enheder, flere end 250 praktiserende læger og Carelinks fire vaccinationssteder, der åbner dørene i går 13. december.

Koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- Der er virkelig fart på vaccinationsindsatsen i hele regionen,  og nu udvider vi med endnu flere muligheder for at blive vaccineret. Aftalen med apotekerne skal gøre det både hurtigere og nemmere at blive vaccineret tæt på, hvor man bor, og den skal være med til at sikre, at vi kan løfte den store vaccinationsopgave, vi står over for. Jeg vil gerne opfordre alle til at overveje vaccination på et af de 58 apoteker, der snart slår dørene op.

Direktør hos APOVAC Bjarne Kalø siger:

- Det er vores klare mål at gøre det hurtigt, nemt og sikkert for danskerne at blive vaccineret mod COVID-19 på de apoteker, der er med i aftalen. Vores medarbejdere har allerede lang erfaring med at vaccinere mod influenza og lungebetændelse, og vi ved også, at mange borgere allerede har god erfaring med at blive vaccineret på apoteket. Vi håber, at den lette tilgængelighed og geografiske dækning vil være med til at sikre, at flere bliver vaccineret. På den måde kan vi være med til at understøtte regionens COVID-19-vaccinationsindsats.

Borgerne kan finde information om de apoteker, der vaccinerer på regionens hjemmeside.

Åbningstider for drop-in-vaccination på de enkelte apoteker vil fremgå af kortet over vaccinationsmuligheder.

Fakta om APOVAC

APOVAC er en erhvervsdrivende forening etableret i foråret 2019, som i dag har ca. 340 danske apoteker og filialer som medlemmer. APOVAC bistår apotekerne med at gøre det hurtigt, nemt og sikkert for danskerne at få foretaget vaccinationer på apoteket f.eks. mod influenza og nu også mod COVID-19.

Fakta om vaccination på apotekerne

Tjek det enkelte apoteks hjemmeside eller Facebook-side for oplysninger om, hvorvidt der er tidsbestilling for COVID-19 vaccination, drop-in mulighed eller en kombination - og for åbningstider for vaccination.