Region Syddanmark tilpasser vaccinationsindsatsen

Over 900.000 syddanskere har takket ja til at blive vaccineret mod COVID-19. Det er så mange, at den store vaccinationsindsats, der blev sat i gang i december 2020, bliver nedskaleret i løbet af efteråret. Fra 1. oktober vil vaccinationsindsatsen primært fokusere på vaccination i syv større byer, og så fastholdes de udkørende enheder til steder, der får behov for lokale vaccinationsmuligheder.

Den 23. august 2021 har over 75% af syddanskerne fået deres første stik og over 68% er færdigvaccinerede, og efterspørgslen på vaccinationer er naturligt faldende. Derfor justerer Region Syddanmark vaccinationsindsatsen, så den fra 1. oktober bliver tilpasset de ca. 2.400 vaccinationer om ugen, som Sundhedsstyrelsen vurderer, der skal gives henover efteråret og vinteren. I dag er den ugentlige vaccinekapacitet på tværs af regionen 147.000 borgere.

Formand for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark, Poul Erik Svendsen (S) siger:

- Vi har oplevet en meget flot vaccinationstilslutning i Region Syddanmark – især i blandt de ældste borgere i regionen. Lige nu gør vi rigtig meget med f.eks. drop-in vaccinationsmuligheder for at øge vaccinationstilslutningen blandt de inviterede borgere, der endnu ikke er blevet vaccineret. Men det er vores forventning, at der skal vaccineres meget færre borgere efter 1. oktober, og derfor er det nødvendigt at tilpasse det vaccinationstilbud, regionen har opbygget og udbygget siden december sidste år.

Syv vaccinationssteder fra 1. oktober

Fra 1. oktober lukker de 25 mindre kommunale vaccinationssteder, og syddanskerne skal som udgangspunkt tage turen til de syv byer, der indtil nu har haft store vaccinationscentre.

Det syv byer er:

• Odense
  • Svendborg
  • Kolding
  • Vejle
  • Esbjerg
  • Sønderborg og
  • Aabenraa/Rødekro.

Nogle af stederne vil få til huse, hvor centrene ligger i dag. Andre vil flytte adresse. De endelige adresser fra 1. oktober vil blive meldt offentligt ud, så snart de er på plads.

Udkørende enheder også klar

Regionen fastholder også de udkørende vaccinationsenheder, der lige nu bruges til f.eks. pop-up vaccinationssteder i områder med lav vaccinationstilslutning og på uddannelsesinstitutioner.

De udkørende enheder vil også blive taget i brug, hvis det besluttes på nationalt plan, at sårbare grupper på f.eks. plejehjem skal have et tredje stik senere på året.

Kontaktoplysninger på det øvrige regionsråd