Nu uddeles prisen som Årets Røgfri Ungdomsuddannelse

To fynske skoler er blevet indstillet og nomineret til prisen som Årets Røgfri Ungdomsuddannelse – Tietgen i Odense og Svendborg Gymnasium.

Fuldstændig røgfri skoletid.

Det er fællesnævneren for de to ungdomsuddannelser, der er nomineret til prisen Årets Røgfri Ungdomsuddannelse.

Prisen uddeles for anden gang, og ud over æren får vinderen også besøg af en dansk stand-up-komiker i forbindelse med prisoverrækkelsen.
Prisen og nomineringerne skal ses som et skulderklap, mener regionsrådsformand Stephanie Lose (V):

- Det er en anerkendelse af, at her er et par ungdomsuddannelser, der er gået forrest og har turdet tage et valg, der påvirker de studerendes sundhed. Det skulderklap gælder begge skoler, uanset om de vinder, og det gælder også alle de andre skoler, der har indført røgfri skoletid. De har jo et stort forspring, efter at det nu også er vedtaget ved lov, at skolerne skal være røgfri.

I tobaksforliget, der blev aftalt mellem regeringen, Venstre, Radikale, SF, Enhedslisten, Konservative og Alternativet i december 2019, er det blandt andet vedtaget, at alle ungdomsuddannelser og grundskoler skal have røgfri skoletid. I øjeblikket har 30 ungdomsuddannelser i Region Syddanmark på eget initiativ indført røgfri skoletid.

Ungdomsuddannelser stolte af nominering

På Tietgen har man arbejdet med røgfri skoletid siden 1. august 2019, og derfor betyder den positive opmærksomhed også noget, fortæller uddannelsesdirektør på Tietgen Business, Dorte Dons Isager:

- For os er nomineringen en vigtig anerkendelse af det arbejde, medarbejderne på Tietgen har gjort for, at vores elever får sunde fællesskaber og ikke begynder på en vane i skolen, som kan gøre dem syge senere i livet. Vi er verdensmålsskole, så derfor er det også en vigtig markering af dette arbejde. Jeg er sikker på, at det giver både vores elever og medarbejdere en stolthed over, at vi gik forrest på så vigtigt et område – og at indsatsen bliver værdsat.

Også i Svendborg er man glade for nomineringen, siger rektor Jesper Vildbrad:

- Jeg er stolt af mine elever - for det første fordi de tager eller tog ansvar for denne beslutning, og vi sammen førte den ud i livet. Og for det andet fordi de (uden problemer) har taget den røgfri skole til sig. Vi har ikke haft mange udfordringer med at få dem til at overholde regler og aftaler, og det var lige fra dag et.  Overgangen var så ”smertefri”.

Pressen er velkommen

Prisen uddeles 21. september. Pressen er velkommen til at deltage ved prisoverrækkelsen. Kontakt kommunikationsmedarbejder Morten Pickel for mere information på telefon 29 20 18 78.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark,