It-udfordringer udsætter åbning af nye COVID-19-teststationer

Nye faste COVID-19-teststationer i Grindsted, Nyborg og Haderslev skulle efter planen åbne i morgen - mandag den 2. november. Men uforudsete it-udfordringer gør, at det lige nu ikke er muligt at bestille tid på stationerne. Derfor udsættes åbningen til torsdag den 5. november 2020.

De tre teststationer er færdigindrettede, og personalet er klar til at tage imod borgerne. Men uforudsete it-udfordringer har hen over weekenden vist, at borgerne - på nuværende tidspunkt - ikke kan bestille tid på de tre teststationer via coronaprover.dk. Derfor udsættes åbningen til torsdag den 5. november.

Region Syddanmark forventer at have løst it-udfordringerne i løbet af de kommende dage, så det bliver muligt for borgerne at bestille tider i Grindsted, Nyborg og Haderslev. Region Syddanmark melder ud, så snart borgere kan bestille tider på de tre teststationer.

Region Syddanmark åbner i alt seks teststationer

Region Syddanmark planlægger at åbne i alt seks COVID-19-teststationer. Ud over stationerne i Grindsted, Nyborg og Haderslev planlægger regionen at åbne teststationer i Middelfart, Fredericia og Tønder. Ud over de seks teststationer driver Region Syddanmark en række større testcentre i de store byer forskellige steder i regionen.

På de nye teststationer kan borgere uden symptomer og med milde symptomer på COVID-19 blive testet, når de har booket tid på coronaprover.dk. Og det kræver ikke længere en lægehenvisning at booke test ved teststationerne. Man skal dog stadig kontakte lægen, hvis man har symptomer og føler sig så syg, at man gerne vil tale med en læge.

Teststationerne vil som udgangspunkt have åbent på hverdage mellem kl. 9.00 og 17.00. Der kan dog forekomme tidspunkter, hvor testpersonalet skal teste borgere andre steder i regionen, hvilket kan medføre begrænsede åbningstider. De konkrete testtider på de enkelte dage vil fremgå, når man booker tid til test på coronaprover.dk

Kurt Espersen

Koncerndirektør