It-udfordring løst: Nye teststationer åbner onsdag

Den it-udfordring, der har forsinket åbningen af de nye teststationer i Haderslev, Nyborg og Grindsted, er nu ordnet. Allerede i dag kan man derfor booke tider i de nye stationer, og onsdag slår de dørene op.

De nye COVID-19-teststationer i Grindsted, Nyborg og Haderslev åbner onsdag den 4. november.

De it-udfordringer, der umuliggjorde den oprindelige åbning den 2. november, er blevet løst hurtigere end forventet, og teststationerne kan derfor slå dørene op onsdag.
Man kan booke tid på coronaprover.dk.

Kan testes både med og uden symptomer

På de nye teststationer kan man blive testet, hvis man er over fem år, er uden symptomer eller har milde symptomer på COVID-19. Ved teststationerne er det nødvendigt, at man booker tid på coronaprover.dk. Det kræver ikke længere en lægehenvisning at booke test ved teststationerne. Man skal dog stadig kontakte lægen, hvis man har symptomer og føler sig så syg, at man gerne vil tale med en læge.

Teststationerne tester på hverdage mellem kl. 9.00 og 17.00. Der er dog tidspunkter, hvor testpersonalet skal teste borgere andre steder i området, hvilket betyder, at der kun vil være tilgængelige tider i en del af dette tidsrum. De konkrete testtider vil fremgå, når man booker tid til test på coronaprover.dk

Region Syddanmark åbner i alt seks teststationer

Region Syddanmark planlægger at åbne i alt seks COVID-19-teststationer. Ud over stationerne i Grindsted, Nyborg og Haderslev planlægger regionen at åbne teststationer i Middelfart, Fredericia og Tønder. Ud over de seks teststationer driver Region Syddanmark en række større testcentre i de store byer forskellige steder i regionen.

Teststationerne har ikke samme kapacitet som testcentrene, og derfor kan man opleve, at der i nogle situationer vil være kortere ventetid ved de større testcentre.

Kurt Espersen

Koncerndirektør