Borgere, der ikke har booket tid, skaber kø ved teststeder

En del syddanskere møder hver dag op til coronatest uden at have booket tid i forvejen. Det skaber køer og forsinkelser for de borgere, der har booket tid. Derfor vil syddanskere, der møder uanmeldt op, fremover blive afvist på teststederne.

(Bemærk: Denne pressemeddelelse er blevet redigeret, da det i første omgang ikke fremgik, at man også skulle booke tid ved grænsen.)

61 syddanskere mødte op til coronatest på Kolding Sygehus forleden uden på forhånd at have booket en tid. Og det samme er billedet en række andre steder i regionen. Det medfører køer, forsinkelser og frustrationer hos de syddanskere, der har booket tid.

Derfor indskærper koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen nu, at alle skal booke tid, inden de møder op til coronatest på Region Syddanmarks faste teststeder:

- Det er utroligt vigtigt, at man booker tid og ikke dukker uanmeldt op på vores teststeder. For det første vil vi gerne skabe et effektivt testsystem, hvor vi hver dag får testet så mange borgere, som muligt – uden at borgerne skal vente i lang tid. For det andet vil vi gerne minimere antallet af mennesker, der står i kø, for at mindske risikoen for smittespredning.

Derudover opfordrer Region Syddanmark også til, at man forsøger at ramme det tidspunktet, man har booket tid til, så præcist som muligt.

Det er kun i regionens testbiler, som kører rundt i hele regionen, at man ikke behøver at booke tid.

Borgere uden tid bliver afvist

For at dæmme op for de mange uanmeldte borgere, vil regionen fremover afvise at teste borgere, der ikke har bestilt tid.

Dermed håber regionen, at syddanskerne i højere grad vil opleve at få foretaget deres test på det bestilte tidspunkt, og at køerne til teststederne bliver kortere.

- Det er vigtigt for mig at sige, at vi er rigtig glade for, at syddanskerne har taget opfordringen til sig om at lade sig teste. Det skal de naturligvis blive ved med. Bare de husker at booke en tid, lyder det fra Kurt Espersen.

Fakta

Alle borgere skal booke tid på coronaproever.dk, når de skal testes i regionens testcentre (Kolding, Odense, Rødekro, Svendborg, Sønderborg, Esbjerg og snart Vejle) eller teststationer (Nyborg, Haderslev, Grindsted og snart også Tønder, Middelfart og Fredericia).

Derudover skal man også bestille tid, hvis man vil testes ved regionens testfaciliteter ved Kruså og Frøslev. Dette gælder dog ikke, hvis man er rejsende og kommer hjem fra en udenlandsrejse på mere end 24 timer.

Kun i regionens testbiler er det muligt for at møde op uden at have booket tid.

Kurt Espersen

Koncerndirektør