Manden på bænken skal have et bedre liv i Haderslev

Med en ny partnerskabsaftale vil Region Syddanmark og Haderslev Kommune gøre det nemmere for de mest socialt udsatte borgere med psykisk sygdom at få den hjælp som passer til dem og deres behov.

I Haderslev er der en gruppe mennesker, der lever så dårlige liv, at kommunen og regionen nu vil etablere en ny, fælles organisation, hvor manden på bænken og andre udsatte mennesker med psykisk sygdom, sociale problemer og hyppige genindlæggelser kan få skræddersyet hjælp til at få et bedre liv.

Formand Bo Libergren (V) fra Region Syddanmarks udvalg for det nære sundhedsvæsen ser et stort potentiale i, at regionen og Haderslev Kommune nu skal til at arbejde sammen på en ny måde:

- Der er alt for mange udsatte borgere, der lever et dårligere liv, end de kunne. Det hænger blandt andet sammen med deres livssituation med psykisk sygdom, mange genindlæggelser og svære kår i det hele taget – men det handler også om, at der er for mange indgange i systemet, og det er svært at navigere i.

Derfor har Psykiatrien i Region Syddanmark og Haderslev Kommune netop indgået en partnerskabsaftale om at styrke samarbejdet, så de mest sårbare borgere kan få en hjælp, der imødekommer deres ønsker for et godt liv.
Samler trådene et sted
Aftalen betyder blandt andet, at den enkelte borger vil få en fast kontaktperson, som skal sørge for, at koordineringen og opfølgningen i forhold til den enkelte bliver mere stabil og sammenhængende. Og sørge for, at hjælpen passer til borgerens behov.

Holger Mikkelsen (V), formand for Voksenudvalget i Haderslev Kommune, siger:

- Jeg rigtig glad for, at vi nu bryder med den klassiske opdeling mellem, hvad der er kommunens og regionens ansvar. For det er ikke det, der er vigtigst her. Det vigtigste er, at det bliver nemmere for de svageste i samfundet at få den hjælp, de har brug for.

I gang til foråret

Den nye partnerskabsaftale bygger oven på regionens psykiatriplan og den sundhedsaftale, som de syddanske kommuner og Region Syddanmark indgik i 2019.

Ledere og medarbejder skal nu i gang med at planlægge, hvordan den fælles organisering skal se ud og hvor den nye enhed skal have til huse i Haderslev.

Der er lagt op til, at parterne i løbet af foråret sætter gang i de første fælles tilbud målrettet de mest sårbare borgere med psykisk sygdom i Haderslev Kommune.

Kontaktpersoner:

Udvalgsformand Holger Mikkelsen (V), Voksenudvalget, Haderslev Kommune, mobil: 40 22 52 93

Udvalgsformand Bo Libergren (V), Udvalget for det nære sundhedsvæsen, Region Syddanmark, mobil: 29 20 18 00