Syddansk rengøring holder højt niveau

Hvert halvår bliver der foretaget et eksternt eftersyn af rengøringen i Region Syddanmark. Seneste eftersyn viser, at alle sygehuse holder vanligt højt niveau.

De fleste tager det nok for givet, at der er rent og ryddeligt på et sygehus, men faktisk er det en kæmpe opgave konstant at sørge for, at sygehusene i Region Syddanmark er så rene, som de skal være.

Et af de værktøjer, der bliver brugt til at holde fokus og forbedre sig, er de halvårlige rengøringseftersyn, der bliver foretaget af et eksternt firma, Dansk Servicerådgivning.
Ved eftersynene bliver 200 lokaler på hvert sygehus gennemgået. Seneste gennemsyn viser, at rengøringen på alle sygehuse holder et højt niveau.

Formand for sundhedsudvalget i Region Syddanmark, Poul-Erik Svendsen (S), siger:

- Nu har jeg i rundt regnet tretten år været formand for sundhedsudvalget i Region Syddanmark. I den periode er der sket en kæmpe udvikling og forbedring inden for rengøringsområdet. Det var jo ikke, fordi det flød med skrald og snavs før i tiden, men vi har løbende sat fokus på området og været med til at sikre, at det har opmærksomhed som aldrig før. Og derfor vil jeg også mene, at der er renere, end der har været før.

Et Sisyfos-arbejde

Fokus og opmærksom bliver der ikke rent af, og derfor er det også vigtigt for sundhedsudvalgsformanden at kvittere over for de medarbejdere, der hver dag arbejder på at holde sygehusene rene:

- Hvis man tror, at det at holde et sygehus rent, svarer til at holde sit eget hus rent, så tager man fejl. Medmindre man har et hus, hvor flere tusind mennesker dagligt går igennem. Med det rend af mennesker, som man har på et sygehus, så kan rengøringsarbejdet godt være et utaknemmeligt Sisyfos-arbejde. For der kan lynhurtigt blive urent igen. Derfor er det også vigtigt for mig at sende en stor ros til de rengøringsmedarbejdere og plejepersonale, der er på sygehusene. Seneste eftersyn viser netop, at de formår at holde rengøringsniveauet højt – selv under de svære forhold, der er på et sygehus.

Fakta:

Dansk Servicerådgivning har gennemført eftersyn af rengøringen på Region Syddanmarks somatiske og psykiatriske hospitaler fra 9. september 2020 til 28. oktober 2020.

Der er i alt kontrolleret 1.000 lokaler.

Ved seneste eftersyn er der en stor fremgang på Odense Universitetshospital/Svendborg Sygehus og en pæn fremgang på Psykiatrien i Region Syddanmark (som nu har en godkendelsesprocent på 100%). Sygehus Lillebælt, Sygehus Sønderjylland og Sydvestjysk Sygehus ligger alle på et stabilt højt resultat i forhold til seneste kontrol.

Alle fem områder er godkendt med en overbevisende godkendelsesprocent fra 96,50 til 100.

Sygehus Lillebælt har fået godkendt 99,50 procent af alle undersøgte lokaler.

Sygehus Sønderjylland har fået godkendt 99,50 procent af alle undersøgte lokaler.

Sydvestjysk Sygehus har fået godkendt 99,00 procent af alle undersøgte lokaler.

OUH Odense Universitetshospital – Svendborg Sygehus har fået godkendt 96,50 procent af alle undersøgte lokaler.

Psykiatrien i Region Syddanmark har fået godkendt 100 procent af alle undersøgte lokaler.

Den samlede rapport kan findes på dagsordenen til det kommende møde i sundhedsudvalget.

Yderligere oplysninger: