Digitaliseringsudvalg ser på OUH-succes

Region Syddanmarks digitaliseringsudvalg besøger i dag, 17. august, Odense Universitetshospital. Her skal udvalget blandt andet blive klogere på en it-succes: En skranke, hvor frivillige står klar til at hjælpe patienter og pårørende med at bruge sygehusets digitale tilbud.

Hvordan bliver jeg tilmeldt NemSMS? Hvordan installerer jeg Mit Sygehus-app’en på min mobiltelefon? Og hvordan sender jeg mine målinger ind til sygehuset?

Det er den type spørgsmål, som patienter og pårørende kan få svar på i den it-skranke, som OUH sidste år oprettede i sygehusets forhal.

Skranken bemandes af frivillige, og selvom det især er ældre kvinder, der har henvendt sig, er det en bred skare af patienter og pårørende, der har fået hjælp og vejledning af it-assistenterne.

Emnerne er mange og drejer sig om alt fra detaljerede spørgsmål om, hvordan Mit Sygehus-app’en virker, til grundlæggende information om, hvad e-Boks er.

Flot eksempel

Udvalgsformand Mette Bossen Linnet (V) siger, at initiativet med it-assistenterne på OUH er et flot eksempel på, hvad Region Syddanmark vil inden for digitalisering:

- Det er dejligt at se, hvordan sygehuset har omsat ordene i regionens digitaliseringsstrategi til konkret handling. Vi har et erklæret mål om, at alle skal have mulighed for at få digital kontakt med sundhedsvæsenet, så de kan tage aktiv del i deres behandlingsforløb med alt, hvad det indebærer af selvmonitorering og indrapporteringer. Derfor er den opgave, som de frivillige løser på OUH, så afgørende for os.

Kæmpe potentiale

Skranken, som de frivillige IT-assistenter bemander, er åben alle hverdage fra 9-15 og har siden april sidste år, hvor den åbnede, hjulpet over 350 patienter og pårørende.

Meho Selman (S), der er næstformand i digitaliseringsudvalget, siger:

- Digitaliseringen giver et kæmpe potentiale for både patienter, pårørende og sundhedsvæsenet. Netop derfor er det så vigtigt, at alle får mulighed for at udnytte det fuldt ud, og ingen bliver efterladt, fordi de ikke har de nødvendige færdigheder. Så jeg er rigtig glad for at se, hvordan man håndterer opgaven på OUH.

I efteråret får sygehuset i Svendborg også en stand med frivillige it-assistenter.

Yderligere oplysninger:

Formand Mette Bossen Linnet (V), Digitaliseringsudvalget, Region Syddanmark,

Næstformand Meho Selman (S), Digitaliseringsudvalget, Region Syddanmark, mobil 2241 9147

Stabschef Anna Skat Nielsen, Klinisk Udvikling, OUH, mobil 2527 5600