Nyt projekt vil hjælpe veteraner med PTSD i job

Mange krigsveteraner med posttraumatisk stress (PTSD) har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det skal et nyt samarbejde mellem Psykiatrisygehuset og Kolding, Vejen og Fredericia kommuner nu gøre noget ved.

Krigsveteraner med PTSD fra Kolding, Fredericia og Vejen kommuner får nu mulighed for at få mere hjælp til at finde sig et job, der matcher deres individuelle behov.

Regionsrådet har 30. september 2019 givet grønt lys til, at Region Syddanmarks Afdeling for Traume- og Torturoverlevere i Vejle starter et 2-årigt pilotprojekt op.

Her vil afdelingen i samarbejde med veterankoordinatorer fra de kommunale jobcentre finde ud af, hvad der skal til, for at flere veteraner med PTSD kan få foden ind hos en arbejdsgiver.

Noget at stå op til

For det er vigtigt at have noget at lave. Det mener 40-årige Nicolai Koitzsch fra Haderslev. Han er en af de veteraner, der lige nu er i behandling for PTSD på afdelingen i Vejle.

Nicolai Koitzschs symptomer på PTSD begyndte i 1999, hvor han kom hjem fra sin udsendelse til Balkan. Sygdommen førte til et stort misbrug, et højt aggressionsniveau, og at han som følge heraf kom på kant med loven.

Trods det gennemførte Nicolai Koitzsch en uddannelse som outdoor-pædagog og arbejder i dag på en døgninstitution for unge, der har det svært, hvor han har en døgnvagt og én mødedag om ugen. Og det er et job, der giver mening:

- Mit job giver mig noget at stå op til. Det giver noget indhold og nogle værdier i min hverdag, så jeg ikke bare sidder og synker mere og mere ned i min sygdom. Og så giver det mig mulighed for at hjælpe nogle andre mennesker til at forstå, at der er andre veje i livet.

Fra få timer til fuld tid

Jobbene, som veteranerne vil blive hjulpet i gang med, kan være alt lige fra et praktikforløb hos en virksomhed til fleksjob, revalidering eller et job på helt almindelige vilkår alt afhængig af, hvad veteranen har brug for.

Udvalgsformand Bo Libergren (V) fra Udvalget for det nære sundhedsvæsen i Region Syddanmark glæder sig over, at projektet nu bliver en realitet og til at få mere viden om veteranernes behov:

- Vi har i Region Syddanmark en ambition om at hjælpe så mange som muligt med en psykisk sygdom i gang med et arbejde. Og man kan vel også sige, at vi har en særlig forpligtelse over for vores veteraner. Derfor håber jeg, at vi med projektet både kan hjælpe den enkelte veteran samtidig med, at vi kan høste værdifuld viden om, hvad der virker, så vi på længere sigt kan bruge den viden i hele landet.

40 veteraner med PTSD i job

I første omgang er det jobcentrene i Fredericia, Kolding og Vejen, der deltager i projektet, og regionen regner med, at 13 krigsveteraner med PTSD fra de tre kommuner kommer i beskæftigelse.

Allerede om et år udvides projektet, så jobcentrene i Haderslev, Aabenraa og Sønderborg kommuner også kommer med. Her er forventningen, at det vil føre til, at 27 veteraner med PTSD kommer i gang med et job.

Udvalgsformand Bo Libergren (V) Udvalget for det nære sundhedsvæsen.

Afdelingschef Louise Schwartz, Afdelingen for Traume- og Torturoverlevere Vejle, Region Syddanmark, mobil: 2364 2143

Kontaktoplysning

Bo Libergren