Telefonerne i Region Syddanmark virker igen

Fastnettelefoner, mobiltelefoner og andre telefonløsninger på Region Syddanmarks sygehuse og andre institutioner virker nu igen som de skal. Det betyder, at borgere kan komme igennem til 112 og lægevagten på hel normal vis.

Driftsproblemer hos TDC har betydet, at syddanske patienter søndag den 12. maj oplevede periodiske problemer med at komme igennem til 112, regionens lægevagtnummer og regionens sygehuse. Mandag blev der fundet midlertidige løsninger, der gjorde at telefonerne virkede – men der var fortsat forskellige problemer.

Her tirsdag morgen har TDC så meddelt, at alle telefon-systemer på Region Syddanmarks sygehuse og andre institutioner nu virker på normal vis igen. Et internt tjek, som regionen har foretaget i løbet af de seneste timer, bekræfter dette billede.

Region Syddanmarks koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- Det har været nogle hektiske døgn, vi har været igennem. Særligt på sygehusene er telefonerne et livsvigtigt værktøj. Derfor er det en rigtig god nyhed, at telefonerne virker på normal vis igen. Vi har heldigvis fortsat ingen meldinger om, at de ustabile telefoner har haft alvorlige konsekvenser for patienter. Jeg vil gerne takke medarbejderne på tværs af organisationen for deres store indsats for at få tingene til at glide under svære betingelser. Særligt på sygehusene har medarbejderne ydet en stor indsats for at telefonproblemer ikke skulle gå ud over patienterne.

Ny teknisk platform gav problemer

TDC flyttede natten til søndag 300.000 telefonnumre (inkl. Region Syddanmarks omkring 30.000 numre) fra én teknisk platform til en anden. Det var den manøvre, der skabte det store nedbrud. Natten til tirsdag fik TDC identificeret problemerne på den nye tekniske platform og fik dem løst, så telefonerne nu fungerer, som de skal, på den nye platform.

TDC og Region Syddanmark vil i løbet af de kommende dage lave en minutiøs kortlægning af, hvad der gik galt, så lignende telefonnedbrud kan undgås en anden gang.

Kurt Espersen

Koncerndirektør