Nu får Odense en ekstra ambulance i dagtimerne

I februar gjorde regionsrådet det tryggere at være syddansker. Det gjorde de med en aftale på det præhospitale område til 9 millioner kroner, som alle partier stod bag. Pengene blev fundet ved driftsoptimeringer i Ambulance Syd. Aftalen styrker den akutte hjælp, som syddanskerne kan få. Nu er de første initiativer i aftalen klar til at blive ført ud i livet. Et af de første er en ny ambulance, der skal køre i Odense.

Du skal bruge en finger mere, hvis du fremover skal tælle ambulancerne i Odense. Fra 1. juni kommer der nemlig en ekstra ambulance til byen. Egentlig skulle det først være sket fra 1. oktober, men Ambulance Syd har allerede kunnet skaffe personale til ambulancen fra juni.

Ambulancen kommer til at køre i dagtimerne. Den var en del af den aftale om styrkelse af det præhospitale område, som regionsrådet indgik i februar.

Den ekstra ambulance er også godt nyt for andre dele af regionen, mener Mads Skau (V), formand for Præshospitaludvalget i Region Syddanmark:

- I en stor by som Odense bor der mange mennesker, og det betyder også, at de ambulancer, der er, bliver brugt flittigt. Vores beredskab er flydende, og derfor har vi af og til trukket ambulancer fra andre stationer ind til Odense, hvis der har været run på. Det kommer vi til at gøre mindre fremover, og det er selvsagt positivt, fordi vi så har en bredere dækning.

I dag er der fire ambulancer og én akutlægebil i Odense, ligesom der er to ambulancer i Dalum lidt uden for Odense.

Den nye ambulance er en såkaldt 12-timers ambulance, der kommer til at køre i dagtimerne på hverdage.

Aftale sætter samlet mål for responstid

Udover ambulancen i Odense indebærer den politiske aftale også, at der blandt andet kommer ny ambulancestation i Kruså/Padborg, en opgradering af dagsambulancen i Brørup til en døgnambulance og flytning fra Brørup til Holsted, og at akutbilen i Varde flyttes til Agerbæk.

Udover ændringerne i beredskabet indebærer aftalen også, at der blandt andet fastsættes et fælles servicemål for hele regionen for, hvor hurtigt ambulancerne skal nå frem, samt at regionen fremover vil have fokus på andet end responstider i arbejdet med at udvikle den sundhedsfaglige kvalitet på det præhospitale område.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer