Hvem skal vinde Frivillighedsprisen 2019?

Der er masser af frivillige i Region Syddanmark, der giver en hånd og gør en forskel for patienter, pårørende og borgere. De fortjener alle sammen en stor tak for deres indsats. Men hvem af dem skal løbe med Frivillighedsprisen 2019? Det kan du være med til at afgøre – indstil din favorit allerede nu.

Du kender dem helt sikkert. De giver en hånd – der hvor det giver mening.  De er frivillige, sætter aftryk og gør en forskel. Frivilligt rykker de ud med førstehjælp, taler om de svære ting, viser vej, holder i hånd og og meget, meget andet. Region Syddanmark vil gerne hylde de frivillige – og uddeler derfor for fjerde gang Frivillighedsprisen.

Indstil din favorit

De mange frivilliges store indsats bliver igen i år fejret, når regionen uddeler Frivillighedsprisen. Hvis du vil være med til at bestemme, hvem der skal vinde priserne, så kan du allerede nu indstille dine favoritter.

Du indstiller ved at udfylde et indstillingsskema på Region Syddanmarks hjemmeside.

Du kan indstille din favorit til og med 6. februar 2019.

Alle kan indstille en enkeltperson eller en frivillig organisation, som gør eller har gjort en forskel for patienter, pårørende og borgere på et af regionens sygehuse eller sociale institutioner. Du kan også indstille en afdeling, institution eller medarbejder i regionen, som gør en særlig indsats for at styrke inddragelsen af frivillige.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- De frivillige hænder, der hver eneste dag gør en forskel for vores patienter og deres pårørende, fortjener at blive fejret. Med deres indsats sætter de aftryk og bidrager som et supplement til det professionelle arbejde. Vi vil gerne sætte fokus på den frivillige indsats – og derfor uddeler vi igen i år frivillighedsprisen. Jeg håber, prisen kan være et velfortjent skulderklap til dem, der allerede gør en stor forskel, og at den kan være med til at inspirere endnu flere syddanskere til at give en hånd med.

Tre vindere af prisen

Frivillighedsprisen består af en hovedpris på 50.000 kroner og to priser på hver 10.000 kroner.

Hovedprisen på 50.000 kr. gik i 2018 til de frivillige EN AF OS-ambassadører i PsykInfo. Ambassadørerne tager blandt andet ud på arbejdspladser, skoler og uddannelsessteder for at fortælle om deres personlige erfaringer med psykisk sygdom og hvordan de er kommet sig.

De to øvrige priser gik til lægesekretær Kirsten Pedersen, som hækler trøstemus til børn på skadestuen i Kolding, og en gruppe sygeplejersker på OUH, som i deres fritid hjælper pårørende igennem et donationsforløb.

Præmiepengene går til den afdeling eller institution, som vinderne er tilknyttet. Pengene skal bruges til at videreudvikle samarbejdet med de frivillige eller til at skabe endnu bedre rammer for den frivillige indsats i afdelingen eller på institutionen.

Frivillighedsprisen gives for at påskønne den frivillige indsats for regionen og de syddanske borgere og for at anerkende de medarbejdere og afdelinger, der gør et stort stykke arbejde for at inddrage frivillige.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Praktiske oplysninger i forbindelse med Frivillighedsprisen

AC-medarbejder Iben Schjermer, telefon 29 20 14 38

Kommunikationrådgiver Janni Møller Frandsen, telefon 29 20 18 72