Svendborg-afdeling får 7,5 millioner til forskning i kamerapille

For femte gang får et forskningscenter i Region Syddanmark udmærkelsen ’Center for Klinisk Excellence’. Modtageren er et forskningscenter, der skal etableres i det sydfynske og skal forske i mere skånsomme tarmundersøgelser med kamerapiller. Regionsrådet vedtog mandag, at forskningscenteret skal have hæderen.

Forskning i absolut verdensklasse.

Sådan lød vurderingen fra det panel af internationale fageksperter, der har vurderet, at Odense Universitetshospitals (OUH) Afdeling A i Svendborg skal have 7,5 millioner kroner til at etablere et forskningscenter, der får udmærkelsen Center for Klinisk Excellence. Forskningscenteret får navnet CICA - Centre for Clinical Implementation of Capsule Endoscopy.

Center for Klinisk Excellence er en udmærkelse, som Region Syddanmark giver til særligt kvalificerede forskningscentre. Et bedømmelsesudvalg, bestående af internationale fageksperter, vurderer, hvilke af ansøgerne der har niveau til udmærkelsen. Derefter har regionsrådet behandlet udmærkelsen.

Formanden for Region Syddanmarks sundhedsudvalg, Poul-Erik Svendsen (S), siger:

- Det er helt enormt flot, at vi i Svendborg har forskere, der vurderes til at være nogle af de førende i verden på det her område, og som derfor får udmærkelsen. Når vi giver en udmærkelse som denne, så er det også for at sætte fokus på og styrke den forskning, vi har i regionen. Stærke forskningsmiljøer tiltrækker dygtige forskere, og det styrker igen vores kliniske niveau. Så det er rigtig vigtigt, at vi har de her fyrtårne.

De 7,5 millioner kroner, der følger med udmærkelsen, bliver givet over de næste 5 år.

Stort potentiale i skånsomme tarmundersøgelser

CICA formaliserer og styrker et allerede tæt samarbejde mellem ledende forskere indenfor tarmsygdomme og kamerapille-teknologi. Selvom centeret placeres i Svendborg, så vil forskningsprojekterne have berøring med sygehuse i hele regionen.

Formålet med centeret er at tilbyde mere patientvenlige tarmundersøgelser samt mere økonomisk effektive undersøgelser, da de i dag optager en stor mængde tid og ressourcer på de danske hospitaler. Kamerapillen vil kunne erstatte et stort antal kikkertundersøgelser af tarmen, som ofte opleves som ubehagelige, krænkende og smertefulde af borgerne. Der foretages årligt 20.000 kikkertundersøgelser i Region Syddanmark, og det forventes, at dette antal kan nedbringes med ca. 50 procent ved indførelsen af kamerapille-undersøgelser.

Tidligere undersøgelser, hvor borgere blev tilbudt både kamerapille og kikkertundersøgelse, viser, at den forventede og oplevede ubehag var 80 procent lavere ved kamerapillen.

Professor Gunnar Baatrup, leder af CICA, siger:

- Vi er stolte af den anerkendelse, det er at få tildelt titlen som excellencecenter i Region Syddanmark. Det giver os mulighed for at fastholde den førerposition, som vi har opnået som ”first movers” på området, da det nu understøttes i en mere solid organisation med støttefunktioner for vore forskere, der kommer fra vidt forskellige fag og miljøer indenfor medicin, kirurgi, software- og hardwareteknologi.

Ifølge Gunnar Baatrup kan udmærkelsen og de medfølgende midler være med til at forløse en del af det potentiale, der er i området for kamerapiller:

- Udvikling af kunstig intelligens-løsninger i medicinsk billedanalyse oplever en eksplosiv vækst i disse år. Det sker i erkendelse af, at der er et stort potentiale for bedre diagnostik og behandling kombineret med rationalisering og billigere processer. Nogle processer, der i dag beslaglægger mange højtuddannede medarbejderes tid.

Fakta om CICA

CICA er et godt eksempel på, at man bringer klinisk og teknisk forskning sammen og løser sundhedsvæsenets udfordringer på andre måder.

Centerets aktiviteter bliver inddelt i syv forskellige områder, der kommer til at omhandle generelle aspekter ved kamerapille-undersøgelser og mere specifik forskning indenfor forskellige patientgrupper. Derudover vil der være fokus på udviklingen og anvendelsen af kunstig intelligens i forbindelse med kamerapille-undersøgelserne. Aktiviteterne vil blive styret af centerleder og professor indenfor mave-tarmkirurgi, Gunnar Baatrup.

Centeret skal ledes af OUH’s Afdeling A i Svendborg og er et partnerskab mellem både kliniske og tekniske forskningsområder repræsenteret ved OUH’s Afdeling A i både Odense og Svendborg, Center for Innovativ Medicinsk Teknologi, Mærsk McKinney Møller Instituttet på Syddansk Universitet, Endoskopiafsnittene og gastroenterologer fra Vejle og Esbjerg, Forskningsenheden for Almen Praksis samt Sundhed.dk. Centeret får derudover et stærkt internationalt netværk.

Centeret indvies officielt 16. januar. Her er der mulighed for at høre om centerets forskning samt møde forskerne bag.

Yderligere oplysninger:

Sundhedsudvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S).

Professor og Centerleder ved CICA, Gunnar Baatrup, tlf. 2057 5154

Sundhedsudvalgsformand