Telefonproblemer i Region Syddanmark er løst

TDC’s problemer med telefonnettet i Region Syddanmark er nu løst, og borgere i området kan igen ringe til sygehusene og 112.

TDC har udbedret den fejl på mobilnettet, der fra torsdag morgen betød, at der opstod problemer med at ringe til skadesvisitationen, sygehuse, psykiatrien samt 112 på Fyn og senere resten af Region Syddanmark fra mobiltelefoner, der anvender TDC’s mobilnet.

Problemerne stod på fra kl. ca. 9.30 til 14.00.

Regionen har gennemført interne test af telefonien, og alle opkald er gennemført med succes.

Regionen er på nuværende tidspunkt ikke bekendt med, at de ustabile telefoner skulle have haft alvorlige konsekvenser for patienter. En intern undersøgelse i Region Syddanmark skal nu afdække eventuelle konsekvenser af det ustabile telefonnet.

TDC oplyser, at der fortsat kan være problemer med mobilnettet på dele af Sjælland, Øerne og Bornholm.

Tredje nedbrud på kort tid

Det er tredje gang på bare en uge, at problemer hos TDC har betydet, at syddanske borgere og patienter i perioder ikke har kunnet komme igennem på telefon til blandt andet sygehuse, lægevagten og 112.

Koncernledelsen i Region Syddanmark har tidligere på ugen indkaldt TDC til et krisemøde om hændelserne. Dagens nedbrud bekræfter, at der er behov for handling fra TDC for at undgå lignende hændelser i fremtiden, fastslår koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen.

- Vi tager det her meget alvorligt, og vi har i forvejen indkaldt TDC til et krisemøde i nærmeste fremtid, hvor vi vil stille krav til, at de får styr på de udfordringer, de har. Vi har simpelthen brug for en garanti for, at TDC’s interne problemer fremover ikke bliver en risiko for patientsikkerheden i Region Syddanmark, siger Kurt Espersen.

Region Syddanmark har i forbindelse med alle tre hændelser opfordret borgerne til at møde op på de lokale akutmodtagelser ved problemer med at komme igennem på telefonen.

Kurt Espersen

Koncerndirektør