Kom til åbent hus på tre syddanske sygehuse og to sundhedscentre

Region Syddanmark inviterer til åbent hus på to af regionens mange sygehusbyggerier, to sundhedscentre og ét sygehus. Det sker søndag den 1. september og foregår i Odense, Tønder, Esbjerg, Fredericia og Kolding. Alle åbent hus-arrangementerne begynder kl. 10.

Oplev den tre kilometer lange ringvej rundt om det nye universitetshospital i Odense. Se de nye sengebygninger med enestuer, der er ved at blive bygget, på sygehuset Esbjerg. Eller oplev, hvordan syge- og sundhedshusene i Tønder, Fredericia og Kolding fungerer.

Sygehusbyggerier for milliarder

Region Syddanmark udvider og bygger nye sygehuse for milliarder i disse år. Søndag den 1. september er der en unik mulighed for at komme helt tæt på nogle af disse meget store byggeprojekter, når Region Syddanmark inviterer til åbent hus.

På Nyt OUH-byggepladsen i Odense kan du få et førstehåndsindtryk af et af de største sygehusbyggerier i Danmark. På byggepladsen ved sygehuset i Esbjerg kan du se, hvordan det store akutsygehus i Sydvestjylland for alvor tager form. På Sygehuset i Tønder kan du opleve og prøve nogle af de ting, sygehuspersonalet arbejder med til daglig. Tønder Kommune har en stor aktie i tilbuddene på sygehuset i Tønder. På tilsvarende vis er de nye sundhedscentre i Fredericia og Kolding fælles projekter mellem Region Syddanmark og de respektive kommuner. De to sundhedscentre inviterer også indenfor på dagen.

Politikere byder på kaffe og kage

Ved de fem arrangementer er der en lang række aktiviteter, som henvender sig til både til børn og voksne. Regionsrådspolitikerne byder ved alle arrangementerne deltagerne på kaffe og kage, så der er mulighed for at få en snak om sygehusbyggerierne og syge- og sundhedshusene.

De fem syddanske åbent hus-arrangementer er led i den landsdækkende kampagne ”Vi bygger for livet”. Kampagnen sætter fokus på de mange nye sygehusbyggerier rundt omkring i Danmark. I forbindelse med kampagnen er der er åbent hus på 16 sygehusbyggerier, sygehuse og sundhedshuse på tværs af landet den 1. september. Alle er velkomne.

Tid og sted for de fem åbent hus-arrangementer:

På Nyt OUH-byggepladsen, Søndre Hospitalsvej 50, 5260 Odense S.

Søndag den 1. september 2019 kl. 10-15.

Kom og oplev

• Byggepladsen set fra en drone
  • En tur på Ringen – kom rundt på Nyt OUH’s ringvej til fods, på cykel eller i bus med guide
  • Spændende oplæg i Speakers Corner – hør mere om blandt andet: Fremtidens patient i fremtidens sygehus, letbane til hospitalets dørtærskel, fælles forskning for livet og meget mere
  • Nyt OUH’s nye solcelle-park
  • Picnic ved de nyanlagte søer, hvor du kan høre mere om Active Living
  • Regionspolitikere byde på kaffe og kage.

Carstensgade 6-10, 6270 Tønder.

Søndag den 1. september 2019 kl. 10-13.

Kom og oplev

• Scanning af en (næsten rigtig) patient og find ud af, hvad patienten fejler
  • Det spændende udstyr i laboratoriet og find ud af, hvordan blod og urin ser ud i et mikroskop
  • Skadeklinikken, hvor du kan få lagt gips
  • Afprøvning af dine evner indenfor hjerte/lungeredning
  • Foredrag om sygehusets fremtid samt om knogleskørhed og diabetes
  • Regionsrådspolitikere byde på kaffe og kage

Haraldsgade 12, 6700 Esbjerg.

Søndag den 1. september 2019 kl. 10-13.

• Den nye sengebygning
  • Fremtidens ensengsstuer i den nye sengebygning
  • Fortælling om den helikopterlandingsplads, som skal bygges ovenpå sygehuset
  • Sygehusets nye blodprøveambulatorium – prøv at tage en blodprøve på en gummiarm
  • Fortælling om sygehusets nye bespisningskoncept
  • Regionsrådspolitikere byde på kaffe og kage
  • At sidde i en helikopter og få taget et billede.

Dronningensgade 97, 7000 Fredericia.

Søndag den 1. september 2019 kl. 10-15.

• Fortælling om Fredericia Sundhedshus og kom rundt i huset
  • Både de nyistandsatte lokaler og nogle af de gamle lokaler, hvor håndværkerne endnu ikke har været i gang
  • Kommunale, regionale, private og frivillige aktører i Sundhedshuset
  • Spændende foredrag gennem hele dagen
  • Regionsrådspolitikere byder på kaffe og kage
  • Lækker mad fra Fredericia Street Food.

Nørregade 1, 6000 Kolding.

Søndag den 1. september 2019, kl. 10-13.

Kom og oplev

• Fortælling om Låsbyhøj og kom rundt i huset i de nye istandsatte lokaler
  • Kommunale, regionale og frivillige aktører i sundhedshuset
  • EN AF OS-ambassadør Camilla Lykke Møller Pedersen og hendes far Frits Lykke fortælle om livet med psykisk sygdom. Foredraget starter kl. 11
  • Regionsrådspolitikere byde på kaffe og kage
  • Musik ved Mugge-Larsen Kopierne.

Yderligere oplysninger

Praktisk info om de fem arrangementer: Presserådgiver Carsten Bruun, Region Syddanmark, mobil 20 26 33 92

Læs mere: www.vibyggerforlivet.dk

Presserådgiver