Region Syddanmark støtter op om 10 jyske og fynske sundhedshuse

Region Syddanmark og 10 syddanske kommuner på Fyn og i Jylland er gået sammen om at søge om midler til sundhedshuse. Midlerne skal komme fra en pulje på 207 millioner kroner, som Sundheds- og ældreministeriet har stillet til rådighed.

Jordemoderkonsultationer, blodprøvetagninger, praktiserende læger og speciallæger. Sundhedshuse med regionale, kommunale og private tilbud er siden 2011 skudt op rundt omkring i Region Syddanmark.

Og nu kan flere sundhedshuse være på vej.

10 gode projekter i tråd med tidligere projekter

Region Syddanmark er nemlig gået sammen med 10 kommuner og har søgt om midler til nye sundhedshus-projekter. Midlerne skal komme fra en pulje på godt 207 millioner kroner, som Sundheds- og ældreministeriet stillede til rådighed i januar 2019.

Formand for udvalget for det nære sundhedsvæsen, Bo Libergren (V), tror, de syddanske projekter har en god chance for at få en andel af pengene.

- Jeg synes, vi har fundet nogle gode og stærke projekter, som vil styrke lægedækningen og det nære sundhedsvæsen og dermed være i tråd med den tilgang, som vi gennem en årrække har haft i regionen. Nu er det så op til ministeriet at beslutte, hvor mange af projekterne de vil støtte.

De 10 sundhedshuse er fordelt ud over hele regionen. Det drejer sig om:

1. Faaborg (nyt sundhedshus) - 50 millioner kroner
  2. Middelfart (nyt sundheds- og frivillighedshus) - 38,7 millioner kroner
  3. Odense - Vollsmose (lægeklinik) - 3,7 millioner kroner
  4. Varde (nyt sundhedshus) - 40 millioner kroner
  5. Fredericia (udvidelse af sundhedshus) - 56,3 millioner kroner
  6. Aabenraa (udvidelse af sundhedshus) - 14 millioner kroner
  7. Haderslev (udvidelse af sundhedscenter) - 28,2 millioner kroner
  8. Grindsted (sundheds- og lægehus) - 14,7 millioner kroner
  9. Brørup (udvidelse af sundhedscenter) - 2,7 millioner kroner
  10. Nyborg (nyt sundhedshus) – 56 millioner kroner – Nyborg Kommune har selvstændigt ansøgt om penge til sundhedshuset. Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) har sendt en tilkendegivelse til ministeriet om, at regionen også bakker op om dette projekt.

Langt de fleste projekter vil blive tilført yderligere penge, der er finansieret af kommunerne og regionen.

Projekterne er sendt til ministeriet men skal godkendes politisk

På grund af en stram deadline fra ministeriet har regionens administration allerede afsendt ansøgningerne til ministeriet under forudsætning af, at de regionale politikere bakker op om projekterne.

Udvalget for det nære sundhedsvæsen er første skridt, og derefter skal regionsrådet nikke til projekterne.

Udvalgsformanden mener, de nye projekter understøtter både regionens og regeringens ambitioner for det nære sundhedsvæsen:

- Regeringen vil med deres nye sundhedsreform gerne styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, men jeg kan berolige dem med, at vi allerede er i fuld gang i regionerne. I Region Syddanmark har vi på nuværende tidspunkt 12 sundhedshuse, og med midlerne fra ministeriet kan vi måske komme op på endnu flere.

Regionsrådet forventes at godkende projekterne på regionsrådsmødet 29. april 2019.

Læs mere om projekterne i referatet fra Udvalget for det nære sundhedsvæsens udvalgsmøde.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Bo Libergren