Formand for sundhedsudvalg: Fint beredskab ved mistanke om misbrug af regionale midler

Konkrete vurderinger er et ganske godt grundlag, når mulige bestikkelsessager skal vurderes. Det mener sundhedsudvalgsformand i Region Syddanmark, Poul-Erik Svendsen (S). Han tror til gengæld ikke, at et decideret bestikkelsesberedskab vil kunne bidrage med noget ekstra i forhold til de nuværende procedurer.

En aktuel sag i regionale medier har ført til en diskussion om, hvordan Region Syddanmark skal reagere, når den bliver mødt med beskyldninger om, at der foregår bestikkelse eller andet misbrug med de midler, som regionen forvalter.

Formand for sundhedsudvalget, Poul-Erik Svendsen, siger:

- Hvis vi har en bestyrket mistanke om, at der foregår noget ulovligt for eksempel i form af bestikkelse eller andet misbrug af midler, så skal vi selvfølgelig reagere på det. Og det gør vi også. I det tilfælde, der har været omtalt for nyligt, der har man vurderet, at der ikke var belæg for at gå ind i sagen. Det handler jo ikke om, at man ikke vil. Det handler om, at der ikke er grundlag for det.

Når regionen modtager en henvendelse med beskyldninger eller mistanke om bestikkelse eller misbrug af midler, bliver sagen håndteret af de afdelinger, som henvendelsen er sendt til. Når henvendelsen er modtaget, vurderer man lødigheden. Herefter tager man beslutning om det videre forløb. Det videre forløb kan indebære yderligere administrative undersøgelser eller eventuelt politianmeldelse.

Poul-Erik Svendsen siger:

- Hvis man udvikler et decideret beredskab, så tror jeg ikke, at der er noget at vinde i forhold til, hvordan vi gør det i dag. For det første er det sjældent, at vi oplever de her sager. For det andet bliver de konkrete sager i dag vurderet af mennesker, der er eksperter på de områder, som sagerne drejer sig om. Derudover bliver vi politikere i regionsrådet også informeret om sagerne, så vi kan agere på dem, hvis vi mener, at det er nødvendigt.

Den verserende sag er netop blevet håndteret med konkrete vurderinger.

Koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- Det er dygtige medarbejdere, der har vurderet sagen. De kender området indgående, og hvis der skulle være noget mistænkeligt, så tager de det selvfølgelig op.

Regionsrådets medlemmer, se kontaktoplysninger her.

Kurt Espersen

Koncerndirektør