Arriva skal fortsat køre tog på Vestbanen

Passagererne på Vestbanen skal fortsat betjenes af Arriva fra 2021 og frem. Det sagde det syddanske regionsråd god for på regionsrådsmødet mandag.

Opgaven med at køre tog på Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel har været i udbud for perioden 2021 og otte år frem.

Denne gang har opgaven været udbudt som en option i forbindelse med Transportministeriets udbud af de midt- og vestjyske strækninger samt Svendborgbanen.

Et bredt flertal i regionsråd besluttede i går, at man ønsker at udnytte denne mulighed. Enhedslistens to medlemmer undlod at stemme.

Det er Arriva, som har vundet opgaven.

For Vestbanen betyder det, at det fortsat er Arriva, som skal stå for togdriften.

Den årlige udgift for Region Syddanmark til kørslen på Vestbanen er i 2019 budgetteret til 28,0 mio. kr. Den nye aftale betyder, at regionen kan forvente at spare cirka 12 mio. kr. årligt på selve driften. Togpassagererne vil opleve det samme serviceniveau, og resultatet af udbuddet vil ikke påvirke billetpriserne.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) glæder sig over udbuddets resultat:

”Det var et rigtigt valg at indgå i et fælles udbud med statens strækninger. Det har minimeret omkostningerne ved selve udbuddet, og det resulterer i væsentligt lavere udgifter til driften af Vestbanen. At driften bliver så meget billigere kan uden tvivl tilskrives, at vi er med i et samlet udbud. De penge, vi sparer, har vi god brug for i den regionale bustrafik.”

Den nuværende driftskontrakt med Arriva omkring Vestbanen udløber medio december 2020. Kontrakten med Arriva blev indgået i 2012.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark,

Økonomidirektør Mogens Sehested Kristensen, Region Syddanmark, mobil 29 20 11 50

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer

Stephanie Lose