Genforeningen 2020 skal fejres lokalt

Region Syddanmark øremærker 700.000 kr. til lokale initiativer, når 100-året for genforeningen skal fejres i 2020.

I 2020 er det 100-året for, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark. Regionsrådet har afsat i alt tre mio. kr. til aktiviteter, der fejrer genforeningen og samtidigt understøtter regionsrådets kulturstrategi.

Formand Søren Rasmussen (DF), Udvalget for regional udvikling i Region Syddanmark, udtaler:

- I 2020 skal vi fejre en af de vigtigste begivenheder i Danmarkshistorien. Det skal give genlyd i alle hjørner af regionen, når genforeningen fejres. Derfor er en del af de tre mio. kr. – i alt 700.000 kr. - øremærket til mindre initiativer, som kan sikre, at der vil være kulturbegivenheder i hele regionen.

Regionsrådet har netop godkendt retningslinjerne for, hvordan de 700.000 kr. skal fordeles. Det er fx vigtigt, at kulturprojekterne er udsprunget af de syddanske potentialer og er med til at understøtte syddansk identitet og særpræg.

Vigtigt med bred folkelig deltagelse

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) er medlem af Præsidiet for Markeringen af 100-året for Genforeningen og udtaler:

- Genforeningen har præget vores region og landsdel, og vi ønsker at fejre jubilæet på en værdig, festlig og synlig måde. Det er meget vigtigt med en bred folkelig deltagelse, og at fejringen bliver synlig i hele regionen.

For at sikre en så bred folkelig deltagelse i aktiviteterne som muligt bliver ansøgningerne bl.a. vurderet ud fra geografisk fordeling og aktivitetstyper.

Fakta:

• Ansøgningsfristen er 31. marts 2019 med endelig afgørelse i regionsrådet ultimo juni 2019.
  • Der annonceres for midlerne fra september 2018 her: Kulturmidlerne og genforeningen2020
  • Ansøgningerne vil blive vurderet ud fra målsætningerne i den regionale vækst- og udviklingsstrategi samt kriterierne i ”Kulturhandlingsplan 2018-2019” på linje med øvrige ansøgninger til kulturpuljen.
  • Aktiviteten skal følge den øvrige markering af genforeningen fra optakt i starten af 2020, fremhævning af afstemningsdagene i februar og marts og det officielle højdepunkt på de historiske mærkedage 10.-12. juli i Sønderjylland.

Regionsrådets medlemmer, se kontaktoplysninger her.

Kontaktinformation:

Stephanie Lose