Region Syddanmark finansierer to nye forskningsspydspidser

To nye Centre for Klinisk Excellence på OUH skal føre til bedre behandling af ophobning af protein i kroppen samt sygdomme i bugspytkirtlen.

Efter en længere bedømmelsesproces med ansøgninger, foredrag og vurderinger har et internationalt panel af fageksperter under Det Regionale Strategiske Forskningsråd i Region Syddanmark indstillet to centre på OUH Odense Universitetshospital-Svendborg Sygehus til at blive Centre for Klinisk Excellence.

Titlen er den højeste udmærkelse for kliniske forskningsmiljøer i Region Syddanmark. Med titlen følger også 7,5 millioner kroner til forskning, forudsat at de to centre opfylder en række forudsætninger først. Regionsrådet tiltrådte indstillingen på mødet den 27. februar 2017.

Højt ambitionsniveau for syddansk sundhedsforskning

Poul-Erik Svendsen (S), formand for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark, siger:
- Odense Pancreas Center og Amyloidose Center på OUH er begge et udtryk for forskningsmiljøer, der agerer på højeste internationale niveau og har potentiale til at skabe gennembrud på behandlingsområdet inden for deres felter. Med udnævnelsen følger en række betingelser, som både er et udtryk for vores ambitionsniveau for sundhedsforskningen og udbyttet for vores patienter, men også for, at vi forventer, at begge centre kan leve op til de høje mål, vi sætter for vores Centre for Klinisk Excellence.

Unik samling af ekspertise inden for sygdomme i bugspytkirtlen

Odense Pancreas Center bliver ét af meget få i verden, som samler al fagekspertise inden for sygdomme i bugspytkirtlen i ét og samme center. Det giver unikke muligheder for forskning i diagnose og behandling inden for eksempelvis kræft, betændelse (pancreatitis) og for lavt blodsukker (hypoglykæmi).

Det internationale panel har dog stillet som krav for udnævnelsen, at der inden for tre måneder etableres en klarere ledelsesstruktur, og at centeret skaber flere internationale kontakter og fokuserer deres forskning yderligere.

Nyrer og hjerter lider under protein-aflejringer

Amyloidose udløser aflejringer af abnorme proteiner i cellerne i væv og organer, som blandt andet kan føre til nedsat nyrefunktion og hjertesvigt. Sygdommene kan opstå af mange forskellige årsager, f.eks. gigt, kronisk inflammatorisk tarmsygdom og kræft. Det kræver et samarbejde mellem mange forskellige eksperter at opnå den bedste behandling og diagnosesikkerhed og ikke mindst for at sikre den bedste forskning i fremtidig behandling. Og det er netop baggrunden for etableringen af Amyloidose Center på OUH.

Eksperterne på OUH modtager et opstartsbeløb på 1,5 millioner kroner og har fået to år til at udgive flere videnskabelige artikler, deltage i internationale forskningsforsøg og –samarbejder samt skabe kontakt til andre amyloidose-centre i verden.

Etableringen af Centre for Klinisk Excellence er et led i Region Syddanmarks politik for sundhedsforskning, der skal understøtte patientbehandling på allerhøjeste niveau. De to nye centre følger udnævnelserne i 2015 af henholdsvis et center på Sygehus Lillebælt om tarmkræft og et på OUH med bredt samarbejde i Region Syddanmark om forebyggelse af hjertekarsygdomme.