Kurt Espersen ny koncerndirektør i Region Syddanmark

Som koncerndirektør i Region Syddanmark bliver Kurt Espersen medlem af koncerndirektionen, der udgør regionens administrative topledelse.

Et enigt regionsråd i Region Syddanmark godkendte på regionsrådsmødet mandag ansættelsen af Kurt Espersen som ny koncerndirektør i Region Syddanmark. Kurt Espersen er 56 år og kommer fra en stilling som vicedirektør på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, hvor han blandt andet har haft ansvar for forskning, it og sundhedsplatformen.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) glæder sig til samarbejdet med den nye direktør:
- Kurt Espersen har som topleder mange forskellige erfaringer med i bagagen. Han har været med i ledelsen af et hospital midt i Danmarks største by og stået i spidsen for Bornholms Hospital. Jeg er sikker på, at vi får glæde af de meget forskellige erfaringer. Med ansættelsen af Kurt Espersen får vi igen en fuldtallig direktion, og det bliver godt.

Ansvar for kvalitet, udvikling og forskning

Kurt Espersen afløser Jens Winther Jensen i jobbet som koncerndirektør i regionen. Jens Winther Jensen rykkede 1. februar 2017 til en stilling som direktør for Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram.

Som koncerndirektør får Kurt Espersen det overordnede ansvar for regionens arbejde med kvalitet, udvikling, forskning og innovation inden for somatik og psykiatri.

Tværgående samarbejde i koncerndirektionen

Kurt Espersen vil som koncerndirektør referere til regionsdirektør Jane Kraglund. Han udgør sammen med Jane Kraglund, Rikke Vestergaard og Jørgen Bjelskou Region Syddanmarks koncerndirektion, der er regionens øverste administrative ledelse.

Regionsdirektør Jane Kraglund siger:
- På Bispebjerg og Frederiksberg Hospital har Kurt Espersen haft ansvar for forskning, innovation og udvikling. Det er netop de kompetencer, vi har brug for i regionens topledelse. Så jeg forventer mig meget af samarbejdet, og glæder mig rigtig meget til det.

Kurt Espersen begynder i sit nye job den 1. august 2017 og glæder sig til at komme i gang:
- Kvalitet i patientbehandlingen, innovation og forskning har altid været mine kerneinteresser, og jeg vil gerne stå i spidsen for udviklingen af disse områder i Region Syddanmark.  Den syddanske forbedringsmodel virker som et komplet koncept med mange muligheder. Og for mig er involvering og inddragelse af både patienter, ledere og medarbejdere essentiel for at skabe og forbedre kvalitet.

Der var seks ansøgere til stillingen.

Fakta om Kurt Espersen

2015-17: Vicedirektør på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital

2012-15: Hospitalsdirektør på Bornholms Hospital

2007-12: Hospitalschef på Bornholms Hospital

2000-07: Overlæge på Rigshospitalet

1997-00: Afdelingslæge på Rigshospitalet

1995–97: 1. reservelægestillinger på Rigshospitalet

1986–95: Reservelægestillinger blandt andet på Bornholm, Herlev og på Rigshospitalet.

Kurt Espersen har sin lægevidenskabelige embedseksamen fra Københavns Universitet.

Kurt Espersen er gift med en praktiserende læge. Sammen har de to udeboende børn. Familien bor i Farum.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark,

Regionsdirektør Jane Kraglund, Region Syddanmark, mobil 28 99 32 40