AutismeCenter modtager Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris

AutismeCenterets værksted i Kværndrup har netop modtaget Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris på en arbejdsmiljøkonference for 800 medarbejdere og ledere.

”Godmorgen” og ”tak for i dag”. Det lyder simpelt, men netop det, at autismecenterets medarbejdere nu hilser ordentligt på hinanden, når de møder, og inden de går hjem, er faktisk én af de små ting, der har været med til at gøre arbejdsmiljøet på værkstedet væsentligt bedre.

Mistillid, mobning og dårlig trivsel var hverdag for mange af medarbejderne på AutismeCenterets værksted, da medarbejdere og ledelse i 2015 blev enige om at gøre noget for at få arbejdsglæden tilbage. I dag – blot et års tid senere – er tilliden tilbage blandt medarbejderne.  Der er blandt andet sat tid af til en kort, daglig afrunding på dagens opgaver og oplevelser, og medarbejderne har fået en fælles forståelse af kerneopgaven.

Godt arbejdsmiljø gavner også beboerne

Med et bedre arbejdsmiljø følger en stærkere og mere positiv ramme for borgerne. Medarbejderne selv peger på, at et godt arbejdsmiljø gør det nemmere at samarbejde om at give borgerne mere indflydelse på deres eget liv. Det giver i sidste ende bedre livskvalitet for den enkelte borger.

Det er Region Syddanmarks øverste samarbejdsorgan, Hovedudvalget, der uddeler prisen. Formand for Hovedudvalget og regionsdirektør Jane Kraglund er enig i, at der er en positiv sammenhæng mellem et godt arbejdsmiljø og en bedre service over for centrets brugere:

- Jeg hæfter mig ved, at AutismeCenteret har arbejdet på at skabe forbedringer på flere organisatoriske niveauer: De samarbejder omkring den enkelte borger, de har skabt mere synlighed om ledelsen på værkstedet, og så har hver enkelt medarbejder arbejdet med sig selv. Samlet set skaber det en bedre hverdag – både for medarbejdere og borgere.

Det gode arbejdsmiljø skabes i timerne mellem ”godmorgen” og ”tak for i dag”

Også næstformand i Region Syddanmarks Hovedudvalg, Lone Rasmussen, glæder sig på prismodtagernes vegne:

- Feltet i år har været stærkt – og det viser, at man arbejder seriøst med arbejdsmiljøet rundt omkring i vores store organisation. Når det er AutismeCenteret, der løber med prisen i år, så er det fordi, at de – både sammen og hver for sig – har gjort en stor indsats for at skabe et bedre arbejdsmiljø på værkstedet. Hverdagen på en social institution er ofte præget af svære situationer – og det sætter sit præg på medarbejderne. Men alligevel har de formået at finde kræfter til at ændre adfærd. Det er prisværdigt.

To andre afdelinger var også nomineret til prisen

Ud over AutismeCenteret var yderligere to afdelinger nomineret til arbejdsmiljøprisen.

Den ene var Neurologisk Afdeling N2 på OUH, som var nomineret for deres arbejde med at nedbringe sygefraværet, at håndtere voldsepisoder og at sikre en bedre oplæring af nye medarbejdere. Indsatsen har blandt andet givet mindre sygefravær, højere trivsel og færre patientklager på afdelingen.

Den anden var Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V på OUH, som var nomineret for deres projekt ”Nænsom Voldsforebyggelse”, som bygger på tre principper, nemlig ”Personalets egen sikkerhed først”, ”Patientens behov opfyldes” og ”Opgaven løses”. Projektet har skabt større tryghed blandt personalet på afdelingen.

Se en video om de tre nominerede afdelinger

Fakta om Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris

Arbejdsmiljøprisen gives hver andet år til en indsats, der skaber et bedre arbejdsmiljø og sætter kerneopgaven i centrum. Med prisen følger 10.000 kr., som afdelingen kan bruge til det fortsatte arbejde med at sikre et godt arbejdsmiljø.
Uddelingen af Region Syddanmarks Arbejdsmiljøpris 2016 skete på arbejdsmiljøkonferencen, der blev afviklet på IBC Innovationsfabrikken i Kolding 22. september.

Yderligere informationer

Regionsdirektør og formand for Hovedudvalget, Jane Kraglund, Region Syddanmark,
Næstformand for Hovedudvalget, Lone Rasmussen, Region Syddanmark, tlf. 29 20 17 34.

Jane Kraglund

Regionsdirektør