Syddanske virksomheder vinder i vækst

I Region Syddanmark er højvækst ikke kun noget, der finder sted i små, nystartede virksomheder. Syddanmark er den region i Danmark, der har den største andel store højvækstvirksomheder. Det viser ny vækstrapport fra innovationshuset Mandag Morgen.

Vindmølletårnproducenten Welcon i Give, reparationsværftet Fayard i Lindø Industripark, robotproducenten Universal Robots i Odense. Tre syddanske virksomheder med over 250 ansatte, der i øjeblikket er inde i et forrygende vækstforløb og har stort potentiale til at vokse sig endnu større.

Region Syddanmark lægger jord til i alt 13 virksomheder i den kaliber. Det gør Syddanmark til den region i Danmark, der har den største andel store højvækstvirksomheder.

Det viser en ny rapport, som innovationshuset Mandag Morgen har udarbejdet for Danske Regioner.

Rapporten kortlægger Danmarks “scaleup-vækstlag” – dvs. virksomheder med over 10 ansatte, der i de seneste tre regnskabsår har haft en gennemsnitlig årlig vækst i ansatte, omsætning eller bruttofortjeneste på minimum 20 pct.

- Andelen af scaleup-virksomheder i en region er en indikation af, hvor stærkt vækstmiljøet i regionen er. Syddanmark præsterer i den sammenhæng over gennemsnittet, men skiller sig for alvor ud på sin andel af store scaleups, siger projektleder og erhvervsredaktør i Mandag Morgen Bjarke Wiegand.

Region Syddanmark huser i alt 243 scaleup-virksomheder, hvor godt 5 pct. har over 250 ansatte. Til sammenligning har Region Hovedstaden 16 store scaleups ud af 479 scaleup-virksomheder, svarende til 3,3 pct.

Et andet særkende ved Region Syddanmark er, at regionen har den største andel “gamle” scaleup-virksomheder med mere end 50 år på bagen.

Fra startup- til scaleup-nation

Rapporten bliver offentliggjort på vækstkonferencen “Fra startup- til scaleup-nation”, der finder sted på Axelborg i København mandag den 21. november.

Konferencen, som arrangeres af Mandag Morgen og Danske Regioner, følger op på sidste års store vækstkonference “VækstDanmark 2025”, som slog fast, at der er et indgående behov for, at danske virksomheder bliver bedre til at indfri deres vækstpotentiale i Danmark.

Dette er i dag et højt prioriteret vækst- og erhvervsfremmetema i Danmarks fem regioner, som arbejder tæt sammen om at identificere og styrke de regionale højvækstmiljøer via det tværregionale initiativ Scale-Up Denmark.

Formand for Syddansk Vækstforum og regionsrådsformand Stephanie Lose (V) udtaler:

- Det, vi ser i dag, er blandt andet resultatet af en lang og fokuseret indsats. I Syddansk Vækstforum har vi lige siden 2009 arbejdet efter en fokuseret strategi og koncentreret indsatsen inden for områder, hvor vi er stærke, og hvor der er potentiale for vækst. Helt konkret er det inden for bæredygtig energi, sundheds- og velfærdsinnovation og oplevelseserhverv. Scale-Up Denmark er næste trin og kan sætte endnu mere gang i den vækst, som den fokuserede strategi har banet vej for.

Yderligere information:

Bjarke Wiegand, erhvervsredaktør Mandag Morgen, tlf: 31 64 11 05
Stephanie Lose (V), formand for Syddansk Vækstforum og regionsrådsformand i Region Syddanmark, tlf. 25 33 09 82