Tommerup tager kegler hos de unge

Antallet af borgere i Tommerup er nu vokset til over 4.000. Det er især gruppen af 19-24-årige, der vokser.

Det går faktisk rigtig godt for Tommerup.

Der kommer hele tiden nye borgere til, og langt størstedelen er børn, unge og personer i den arbejdsdygtige alder. Det betyder, at Tommerups samlede aldersprofil for de 4.019 indbyggere er noget yngre end gennemsnittet for andre mindre byer i Region Syddanmark.

Det viser en ny byanalyse, som Region Syddanmark har udarbejdet i samarbejde med Assens Kommune.  Byanalysen giver overblik over Tommerups styrker, udfordringer, svagheder og muligheder samt data om arbejdsmarked, uddannelsesniveau, befolkningssammensætning, ejendomspriser, indkomst og mange andre mål på byens udvikling.

- Analysen giver os en masse vigtig viden om Tommerup. Sammen med de idéer og input, vi har fået fra borgerne via borgermøder, kan vi nu lave en samlet udviklingsplan for området, siger Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens Kommune.

123.000 arbejdspladser

Nærheden til Odense og Trekantområdet gør, at borgerne i Tommerup har adgang til flere end 123.000 arbejdspladser inden for blot 30 minutters kørsel – og næsten tre gange så mange inden for 60 minutters afstand til bopælen. Og det giver Tommerup en lang række fordele ifølge Bo Libergren (V), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark:

- Flere og flere søger de større byer i Syddanmark, og der er en naturlig interesse for udviklingen af de store byer. Men vi må ikke glemme, at Odenses attraktivitet og vækstmuligheder også er afhængig af udviklingen i mindre bosætningsbyer som Tommerup, Vissenbjerg og Bellinge, da de føder arbejdskraft ind til Odense og tilbyder andre bosætningsmuligheder, siger Bo Libergren og fortsætter:

- Derfor er det også vigtigt, at vi får et detaljeret billede af udviklingspotentialet i de mindre byer, hvis vi skal udnytte og forbedre udviklingen på Fyn.

Byanalysen af Tommerup dækker både Tommerup og Tommerup Stationsby. Idéen om at tænke de to ”Tommerup’er” sammen som ét samlet byvækstområde blev truffet af byrådet i forbindelse med planstrategien fra 2011.

Analyseværktøjet til at undersøge Tommerup på kryds og tværs er udviklet gennem et pilotprojekt, som har haft til formål at udvikle en skabelon til at analysere tilsvarende byer med mellem 2.000 og 5.000 indbyggere og således give et sammenligneligt billede af udviklingen i mindre byer i Syddanmark.

Yderligere oplysninger:

Bo Libergren (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark,
Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens Kommune, tlf.: 29 37 90 65

Bo Libergren