Festival er nyt fynsk fyrtårn

Der vil være kræs til både ørerne, ganen og hjernen, når Heartland Festival 10.-11. juni slår dørene op til parken omkring Egeskov Slot på Midtfyn. Festivalen er et udstillingsvindue for lokale fynske kvaliteter og den egn, der omgiver Egeskov slot.

Der vil blive kælet for alle sanser, når Egeskov Slot byder indenfor til Heartland Festival 10.-11. juni.

Udover musikken, der leveres af bl.a. The Flaming Lips, Mark Ronson, Thomas Dybdahl og Anne Linnet, vil festivalen nemlig også byde på et væld af lokale fødevarer og farverige debattører.

Per Hallundbæk fra Falsled Kro er gået sammen med Mark Lundgaard fra Kong Hans Kælder i København og Jesper Koch fra Aarhus om at skabe en unik spiseoplevelse baseret på fynske råvarer. Den treretters menu har fået navnet Heartland Banquet. Ud over den særlige menu vil festivalen også få deltagelse af en stribe fynske mikrobryggerier, og forskellige boder vil tilbyde mad lavet på råvarer fra eksempelvis Grambogård. Madprogrammet byder på 75 procent gode fynske råvarer, og visionen er at blive den største danske festival, der aktivt arbejder for, at publikum skal smage på det område, de befinder sig i.

Borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Christian Thygesen (V), siger:

- Heartland Festival er et nyt fynsk fyrtårn. Et aktiv, der byder på det ypperste, Fyn kan præstere inden for bl.a. natur, kultur og fødevarer. Jeg er sikker på, at gæsterne får et varigt positivt minde om Midtfyn. Og netop derfor kan festivalgæsterne under festivalen få blik for den egn, der omgiver dem, i ord og billeder i vores installation - væksthuset - i slotsparken. Her vil vi invitere dem til at reflektere over deres drømme og værdier. Håbet er selvfølgelig, at nogen får blod på tanden og søger mod Midtfyn igen - på visit eller for at slå rødder, siger han.
Faaborg-Midtfyn Kommune støtter festivalen med en underskudsgaranti på tre millioner kroner fordelt henover tre år.

Næring til hjernen

Også den intellektuelle sult vil Heartland Festival stille. Det sker ved ni såkaldte Talks, hvor to kendte mennesker debatterer emner som revolution, passion og det gode. Her kan man blandt andet opleve Martin Krasnik og Mikael Bertelsen diskutere emnet ”samtale”, mens Simon Kvamm og Erling Jepsen diskuterer iscenesættelse og selvkritik.

Derudover vil Heartland Festival også byde på kunstinstallationer fra både engelske Brian Eno og danske A Kassen.

Region Syddanmark har via kulturpuljen medfinansieret Heartland Festival med 800.000 kr. Og midlerne er godt givet ud, mener formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Bo Libergren (V):

- Heartland Festival kan bidrage til at skabe synlighed om de fynske kvaliteter inden for bl.a. fødevarer, natur og kultur. Derfor har vi fra Region Syddanmarks side valgt at medfinansiere festivalen med 800.000 kr. fra kulturpuljen, siger han.

Heartland Festival løber af staben 10.-11. juni på Egeskov Slot. Læs mere om festivalen her.

Yderligere oplysninger:

Bo Libergren (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark, tlf. 2920 1800

Christian Thygesen (V), borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, tlf. 7253 1001

Kontaktoplysning