Kulturen skyller ind over Vadehavet

31. august åbner H. K. H. Prinsesse Marie ”Vadehavsfestival 2016”. Dagen markeres med taler af kulturminister Bertel Haarder og regionsrådsformand Stephanie Lose. De efterfølgende fire dage vil borgere og besøgende kunne opleve kunstudstillinger, koncerter og forestillinger hele vejen langs Vadehavet.

Fra 1. september til 4. september vil området omkring Vadehavet bugne af kulturelle tilbud. Dagene vil byde på flere udstillinger, koncerter og forestillinger i de fire kommuner, der grænser op til Vadehavet.

Fyrtårnet vil være kunstudstillingen Wadden Tide, der kan opleves ved Blåvandshuk Fyr. Her vil adskillige kunstnere fra Asien, Amerika og Europa udstille deres kunstværker, der på hver sin måde komplimenterer den unikke vadehavsnatur.

Royal åbning

H. K. H. Prinsesse Marie vil ved et arrangement 31. august kl. 19.30 ved Blåvandshuk Fyr markere åbningen af festivalen. Dagen bliver også markeret med taler af kulturminister Bertel Haarder (V) og regionsrådsformand Stephanie Lose (V). Alle er velkomne.

Det gode liv

Region Syddanmark har bevilget 1 mio. kr. til festivalen, og det er midler, der er givet godt ud, forklarer Stephanie Lose:

- I Region Syddanmark går vi meget op i at skabe rammer, der kan bidrage til et godt liv for borgerne. Vi ønsker, at Region Syddanmark skal være en attraktiv region - for både borgere og besøgende. Her er kulturelle tilbud og oplevelser et af værktøjerne, siger hun og fortsætter:

- Alene i de kommuner, der afholder arrangementerne, er der næsten 200.000 potentielle besøgende. Dertil kommer både danske og udenlandske turister, som kunne tænkes at lægge vejen forbi. På den måde kan vi give rigtig mange borgere en stor kulturoplevelse.

Mens selve festivalen varer frem til 4. september, vil udstillingen Wadden Tide kunne opleves frem til 2. oktober 2016. Du kan læse mere om Vadehavsfestival 2016 på arrangementets hjemmeside, og du kan hente programmet her.

Stephanie Lose

Regionrådsformand