Ukorrekte oplysninger om ambulancetid på otte timer

Ifølge Fyens Stiftstidende måtte en ældre borger for nylig vente cirka otte timer på en ambulance. Det var dog ikke en ambulance, der var bestilt, men en sygetransport, og den var fremme efter cirka to en halv time. Det viser Region Syddanmarks gennemgang af sagen.

I Fyens Stiftstidendes artikel "Alarmcentral til sygeplejerske: Ingen ledige ambulancer", bragt 24. september 2015, kunne man læse om en læge, der 10. september 2015 klokken cirka 12 bestiller en ambulance til en ældre kvinde på Fyn på foranledning af en hjemmesygeplejerske.

Kørslen bliver ifølge Fyens Stiftstidende bestilt som en såkaldt C-kørsel. Det vil sige en kørsel, hvor der er brug for behandling undervejs. Aftalen bliver, at der kommer en ambulance inden for en time. Ifølge hjemmesygeplejersken ender det dog med, at den ældre kvinde først er indlagt på Odense Universitetshospital otte timer senere.

Region Syddanmark har gennemgået sagen og lydfilen med de samtaler, der har været mellem vagtcentralen og lægen, der bestilte ambulancen, og regionen kan ikke genkende den fremstilling af sagen, der er bragt i Fyens Stiftstidende.

Sygetransport fremme efter to en halv time

Region Syddanmarks registrering af sagen viser, at regionens vagtcentral bliver kontaktet af den omtalte læge klokken cirka 12 den 10. september. Lægen bestiller en såkaldt D-kørsel, som er en liggende sygetransport til en patient, der ikke er behandlingskrævende. En D-kørsel er mindre akut end en C-kørsel.

Lægen vurderer i samtalen med vagtcentralen, at det er rimeligt, hvis sygetransporten kan komme i løbet af cirka halvanden time, som er den tidsramme, der er sat for en D-kørsel.

På grund af flere akutte opgaver, kommer sygetransporten – der bliver kørt af en ambulance - først frem til patienten klokken cirka 14.30 – efter to en halv time. Patienten ankommer til Svendborg Sygehus klokken 15.22, og ikke til Odense Universitetshospital klokken 20, som der står i den omtalte artikel.

Præhospital chef Torsten Lang-Jensen, Region Syddanmark, telefon 21 41 82 21