37,5 millioner kroner til energi- og ressourcetjek

Mange små og mellemstore virksomheder i Syddanmark har brug for nye løsninger, der kan gøre dem mere konkurrencedygtige i forhold til forbrug af energi og ressourcer. Derfor afsætter Syddansk Vækstforum og regionsrådet i Region Syddanmark 37,5 mio. kr. til projekter, der kan hjælpe virksomhederne med at løse opgaven.

Når virksomhederne skruer ned for energi- og ressourceforbruget, skruer de samtidig op for konkurrencedygtigheden. Og det er der brug for i det syddanske.

Men effektivisering er ofte en svær proces, og en større investering for små og mellemstore virksomheder, og det kan afholde dem fra at gå i gang. For at overvinde den forhindring, har Syddansk Vækstforum og regionsrådet netop afsat 37,5 mio. kr. til projekter, som kan hjælpe virksomheder med at gå deres forbrug efter i sømmene og udvikle vækstplaner, som giver konkrete anvisninger til den enkelte virksomhed. Og Syddansk Vækstforum annoncerer nu efter projekter, som kan løfte opgaven.

Skaber nye arbejdspladser

- Konkurrenceevnen er helt afgørende for, at virksomhederne i Syddanmark kan fastholde og skabe nye arbejdspladser. Derfor ønsker vi at støtte de virksomheder, der vil optimere deres energi- og ressourceforbrug. Det er til gavn for hele regionen og med til, at vi kan skabe nye arbejdspladser, siger Stephanie Lose (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark og formand for Syddansk Vækstforum.

Region Syddanmark ønsker et særligt fokus på energieffektiviseringer, da regionens spillere i den branche er verdensførende inden for energieffektive teknologier. Sådan en indsats kan være til gavn for både de energiforbrugende virksomheder og for virksomhederne, der skal levere løsningerne. Erfaringerne fra tidligere projekter viser, at der i Syddanmark er gode potentialer for energieffektivisering, også med tilbagebetalingstider helt ned på et til to år.

Ud over at investeringerne i nye energiløsninger sænker energiforbruget hos den enkelte virksomhed, som dermed sparer penge, opnås der også en miljøgevinst i form af mindre CO2-udslip.

Sådan søges der om støtte

Midlerne skal søges af en operatør/tilskudsansvarlig partner som for eksempel klynger, erhvervsorganisationer eller væksthuse. Det er altså ikke den enkelte virksomhed, der skal søge om støtte. Operatøren skal stå for gennemførelse af projektet og sørge for at egnede virksomheder får adgang til hjælp og rådgivning til at få udarbejdet en grøn forretningsplan.

Stephanie Lose

Regionrådsformand