Sundhedshuse skal afhjælpe lægemanglen i Ribe og Esbjerg

Regionens indsats for at få flere praktiserende læger til at slå sig ned i Esbjerg og Ribe ser ud til at bære frugt. Tre praktiserende læger har vist interesse for at flytte ind i sundhedshuset i Esbjerg, mens én læge ønsker at praktisere i sundhedshuset i Ribe.

En investering på 11, 5 millioner kroner kan bane vejen for, at flere praktiserende læger vil slå sig ned i Esbjerg og Ribe, hvor der begge steder er akut mangel på praktiserende læger.

Det står klart efter Region Syddanmark og Esbjerg Kommune gennem det seneste halve år har været i gang med at undersøge muligheden for, at sundhedshuset Højvang i Esbjerg og sundhedshuset i det tidligere sygehus i Ribe udvides med klinikker til praktiserende læger.

I sundhedshusene, der er ejet af Esbjerg Kommune, er der allerede flere forskellige sundhedstilbud, og det er tilsyneladende udsigten til gode, moderne fysiske rammer og muligheden for et tæt samarbejde med andre læger og sundhedspersonale, der gør, at fire praktiserende læger har vist interesse for at få praksis i et af sundhedshusene. I Esbjerg er tre læger interesserede, og i Ribe er der en, der har vist interesse.

Det glæder Tage Petersen (V), der er formand for regionens sundhedssamordningsudvalg, som netop har sendt byggeplanerne for lægeklinikkerne i de to sundhedshuse til godkendelse i regionsrådet:

- Jeg er virkelig glad for udsigten til at få etableret sundhedshuse i Esbjerg og Ribe. Det betyder, at vi både kan forbedre lægedækningen og give borgerne et samlet og let tilgængeligt sundhedstilbud med mange regionale, kommunale og private tilbud, som er nemme at gå til, siger Tage Petersen.

Skal godkendes i regionsrådet

Regionsrådet skal på et møde i november godkende anlægsbevillingen på i alt 11,5 millioner kroner.

Klinikken i sundhedshuset i Ribe har et budget på 5,8 millioner kroner og forventes at stå klar i december 2016. Klinikken vil kunne anvendes af 4-5 praktiserende læger.
I Esbjerg lyder budgettet for lægeklinikken på 5,7 millioner kroner, og klinikken forventes klar i marts 2017. Der bliver plads til tre læger.

Esbjerg Kommune lejer lokalerne ud til regionen, der står for istandsættelsen, inden regionen videreudlejer lokalerne til praktiserende læger.

Fakta:

Region Syddanmark har med succes oprettet sundhedshuse i flere byer, hvor der er stor mangel på praktiserende læger.

Sundhedshusene etableres som et samarbejde mellem regionen og kommunerne, og der er sundhedshuse i Marstal, Ærøskøbing, Rudkøbing, Bogense, Skærbæk og Nordborg.

Sundhedshusene opføres med støtte fra statens pulje på 600 millioner kroner til sundheds- og akutløsninger i yderområder i Danmark.

Herudover er der sundhedshuse i Tønder og Brørup, som er finansieret af kommunale, regionale og private midler.

Yderligere information:

Udvalgsformand Tage Petersen (V), Sundhedssamordningsudvalget, Region Syddanmark, tlf. 6136 6022

Direktør Per Busk, Sundhed, Region Syddanmark, tlf. 2172 6687.