Frivillighedspris til Langelands Hjertestarterforening

Region Syddanmarks første Frivillighedspris gik til den præhospitale indsats på Langeland, mens Afdeling T i Odense blev belønnet med Den Gode Idé for nyskabende erfaringskonsulent.

Lørdag 14. november var godt 100 frivillige ildsjæle, regionens medarbejdere og medlemmer af regionsrådet samlet på Trinity Hotel- og Konferencecenter i Fredericia for at hylde frivilligheden i Region Syddanmark.

Formålet med dagen var uddeling af regionens første Frivillighedspris og Den Gode Idé for en indsats, der fremmer frivilligheden i regionen og kommer både patienter og regionens sygehuse, sociale tilbud, hospices og præhospitale område til gode.

Sisse Fisker, kendt fra DR1 Aftenshowet, var vært på dagen, som også bød på oplæg af multitalentet Peter Mygind. Med vanlig humor og personlig engagement pointerede han bl.a., hvorfor frivillige er så vigtigt et bindeled i vores samfund.

Højdepunktet var dog selve uddelingen af de to priser, Frivillighedsprisen på 50.000 kr. og Den Gode Idé på 10.000 kr. I alt fire frivillige indsatser var nomineret til de to priser.

- Vi har været heldige at modtage mange, gode indstillinger til Frivillighedsprisen og Den Gode Idé, og det var ikke en nem opgave for dommerkomitéen. Ikke desto mindre er der fuld opbakning til begge vores vindere af hhv. Frivillighedsprisen og Den Gode Idé, sagde regionsrådsformand Stephanie Lose (V), der er formand for dommerkomitéen.

Frivillighedsprisen 2015 gik til Langelands Hjertestarterforening, der særligt blev belønnet for det store engagement, foreningen udviser i et af regionens yderområder. I alt 100 hjertestartere og 215 frivillige engagerede bidrager dagligt til at hjælpe borgere, der rammes af hjertestop, og er dermed med til at redde liv.

- Vi er kommet en lang vej, siden vi begyndte for syv år siden, og i dag kan vi med stolthed sige, at vi i 89 pct. af tilfældene sender tre akuthjælpere frem inden for de anbefalede tre-fem minutter. I 98 pct. af gangene har de en hjertestarter med. På landsplan bruges en hjertestarter kun i 3,4 pct. af alle hjertestop. Så fra øen med de 100 hjertestartere siger vi mange tak for prisen, sagde Henrik Schakow, der er initiativtager til Langelands Hjertestarterforening.

Også overlæge Finn Lund Henriksen fra Hjertemedicinsk Afdeling B på Odense Universitetshospital føjede et par ord til prisen. Han ejer sommerhus på Langeland og er også frivillig i Langelands Hjertestarterforening.

- Jeg er overlæge på Afdeling B på OUH. Det er os, der tager imod hjertestoppatienter, og vi kan se, hvor stor betydning den hurtige hjælp har for de patienter. Den yngste patient, vi har reddet, var 17 måneder, og den ældste var 90 år. Så det gør en forskel. Men hvis vi skal have hjælp af naboen, skal vi også selv være i stand til at kunne hjælpe naboen. Derfor er den frivillige indsats så vigtig, sagde han.

Den Gode Idé 2015 blev overrakt Hjerte-, Lunge- og Karkirurgisk Afdeling T på Odense Universitetshospital og deres Erfaringskonsulent, Knud Toft Nielsen.
Erfaringskonsulenten er selv tidligere lungepatient på afdelingen og har sin gang på afdelingen, hvor han taler med nuværende lungepatienter og øser ud af sine egne erfaringer og gode råd. Erfaringskonsulenten bidrager med noget, det faste personale ikke kan – nemlig håb og en ligestillet at tale med.

- Vi ved, hvor utroligt vigtigt, det er at inddrage patienter og pårørende i vores behandling. Knud er helt unik i og med, at han har lyst til at give noget til andre. Nu er Knud tidligere lungekræftpatient og hjælper vores lungepatienter, men vores afdeling dækker også hjerte- og karkirurgiske patienter. Derfor håber vi, at prisen kan motivere til, at vi også kan få en hjerte-Knud og en kar-Knud, sagde Britt Borregaard, udviklingssygeplejerske på Hjerte-, Lunge- og Karkirurgisk Afdeling T på Odense Universitetshospital.

Knud Toft Nielsen er ikke personligt meget for al for megen virak om sin person, men han var stolt af prisen.

- Jeg får selv rigtigt meget ud af at komme i afdelingen. Der er ikke en dag, der er ens, og det er en stor glæde at kunne være noget for andre, sagde han.

Stephanie Lose

Regionrådsformand