Thyge Nielsen: BIOS bliver klar

Thyge Nielsen noterer med tilfredshed, at BIOS Danmark nu har søsat en række tiltag, som vil sikre rigtig gode arbejdsforhold for deres reddere.

BIOS Danmark har i dag meldt ud, at selskabet vil tilbyde deres reddere endnu bedre arbejdsmiljø og vilkår. BIOS vil blandt andet dagligt følge op på tidsforbruget i de enkelte døgnvagter, således at redderne ikke bliver overbelastet, og vil om nødvendigt sikre udskiftning af mandskabet.

For at understrege, at man mener det alvorligt, har BIOS meldt ud, at man vil udbetale en særlig afregning i de tilfælde, hvor dette ikke lykkes.

Thyge Nielsen (V), der er formand for det præhospitale udvalg i Region Syddanmark,  håber, at udmeldingen vil sætte gang i rekrutteringen:

- Jeg er glad for, at BIOS har lyttet til redderne og deres ønsker, og nu hvor BIOS tilbyder bedre vilkår, tror jeg, at det vil lykkes at få lavet aftaler med de reddere, der mangler, siger han og tilføjer:

- Det har været meget snak om, at BIOS skal have alle deres reddere på plads 1. juni. 1. juni er ikke en skarp deadline for os, men et godt tidspunkt at gøre status. Jeg havde gerne set, at rekrutteringen var kommet længere på nuværende tidspunkt. Derfor hilser jeg også velkommen, at BIOS nu har meldt en række tiltag ud, som jeg tror kan sætte skub i rekrutteringen igen.

Ambulancer og lejeaftaler ved at være på plads

Leveringen af de 97 nye ambulancer og andre køretøjer til BIOS Danmark forløber efter planen. 17 ambulancer er allerede kommet til landet, og de er ved at gennemgå den sidste klargøring. I de følgende uger får BIOS leveret otte ambulancer om ugen, så alle 77 ambulancer er leveret i uge 29.

Opbygningen af de 35 BIOS-stationer er også på rette spor, selvom det tager længere tid end forventet at få kommunale godkendelser og endelige lejekontrakter på plads. BIOS har oplyst til Region Syddanmark, at de endelige lejekontrakter er skrevet under inden for de kommende 14 dage.

- Jeg tror på, at BIOS kan nå det. Det er en kæmpestor opgave at få stablet sådan en ny organisation på benene. Nogle af forberedelserne har taget længere tid, end BIOS havde regnet med, men for mig at se, kommer tingene efterhånden på plads, så BIOS er klar til 1. september, siger Thyge Nielsen.

Yderligere oplysninger:

Formand for det præhospitale udvalg i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V), tlf. 20 31 36 24

Direktør i sundhed, Per Busk, Region Syddanmark, mobil 21 72 66 87