Mads Koch Hansen ny lægelig direktør på Sygehus Lillebælt

Region Syddanmark ansætter Mads Koch Hansen som lægelig direktør på Sygehus Lillebælt.

Region Syddanmark har i dag ansat Mads Koch Hansen som ny lægelig direktør på Sygehus Lillebælt, der omfatter sygehusene i Kolding, Vejle, Middelfart, Fredericia og Give. Han er 46 år og kommer fra en stilling som overlæge på anæstesiologisk afdeling på sygehuset i Horsens. Mads Koch Hansen vil være et kendt ansigt for mange, fordi han fra 2010 og frem til i år har været formand for lægeforeningen.

I sit nye job får Mads Koch Hansen sammen med de to øvrige direktører i direktionen det overordnede ansvar for ledelsen af Sygehus Lillebælt. Sygehusenheden er Region Syddanmarks næststørste sygehus med omkring 60.000 indlagte patienter hvert år, 4.300 fuldtidsmedarbejdere og et samlet budget på 3,1 mia. kr.

- Mads Koch Hansen har indgående kendskab til sundhedsvæsenets udfordringer og har som leder på afdelingsniveau vist, at han kan skabe resultater sammen med andre. Han har vist, at han tør gå foran og sikre følgeskab. Alt sammen kvalifikationer der bliver brug for med de store udfordringer, Sygehus Lillebælt, og sundhedsvæsenet i det hele taget, står overfor, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark Jens Elkjær.

Afløser Dorthe Crüger

Mads Koch Hansen afløser Dorthe Crüger i stillingen som lægelig direktør. Hun begyndte 1. april 2015 i jobbet som administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt. Hun ser frem til samarbejdet med Mads Koch Hansen.

- Vi glæder os meget til at få Mads som kollega. Han er vellidt og dygtig, og vil med sin viden og særlige interesse for det akutte område og for samarbejdet med primærsektoren kunne bidrage rigtig positivt hos os, siger Dorthe Crüger.

Mads Koch Hansen ser frem til opgaven som lægelig direktør.

- Jeg er utrolig glad for at blive en del af et team, der sætter patienter først. Det er mit ønske at være med til at fastholde Sygehus Lillebælt som et hospital, der tilbyder den bedste behandling til patienter og pårørende, og være med til at udvikle den måde, vi arbejder på. Jeg håber at kunne bidrage til, at vi i fremtiden kan gøre det endnu bedre både for patienter med kroniske sygdomme og for, de patienter, der skal behandles akut, siger Mads Koch Hansen.

Mads Koch Hansen begynder i sit nye job primo august 2015.

Der var 10 ansøgere til stillingen.

Fakta

Direktionen på Sygehus Lillebælt kommer således fremover til at bestå af administrerende sygehusdirektør Dorthe Crüger, lægelig direktør Mads Koch Hansen og sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen.

De tre direktører refererer alle direkte til sundhedsdirektør i Region Syddanmark Jens Elkjær.

Sygehus Lillebælt har et samlet budget på cirka 3,1 mia. kr., cirka 60.000 indlagte patienter årligt og over 500.000 ambulante besøg. Sygehuset beskæftiger cirka 4.300 medarbejdere omregnet til fuldtidsstillinger.

Sygehus Lillebælt består af akutsygehuset i Kolding, specialsygehuset i Vejle, der har kræftbehandling som fokusområde, specialsygehuset i Middelfart, der har rygbehandling som fokusområde, og sygehusene i Fredericia og Give.

Fakta om Mads Koch Hansen i uddrag

Uddannelse

1984-1987: Vestjysk gymnasium i Tarm (VGT) matematisk, naturfaglig gren

1989-1997: Den lægevidenskabelige Kandidatuddannelse ved Aarhus Universitet

2005: Speciallæge i anæstesiologi

Erhverv

1997-1998: Turnus på Fredericia Sygehus

1998-1999: Turnus ved praktiserende læge i Kolding

1999-2001: Introduktionsstillinger på Fredericia og Vejle Sygehuse

2001: Vikar for 1. reservelæge, Anæstesiafdeling, Kolding Sygehus

2002-2005: Kursusreservelæge, Anæstesiafdeling, Odense Universitetshospital

2005-2008: 1. reservelæge og afdelingslæge på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg

2008-2010: Ledende overlæge på anæstesiologisk afdeling, Regionshospitalet Horsens

2010- Overlæge anæstesiologisk afdeling, Hospitalsenheden Horsens

2010-2013: Leder af lægebilen, Horsens Sygehus

Mads Koch Hansen er gift med Anne Marie Høeg Hansen, som er overlæge på sygehuset i Kolding.

Parret har tre børn og bor i Fredericia. I sin fritid holder Mads Koch Hansen af at løbe, stå på ski og lave god mad.

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Administrerende sygehusdirektør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt, mobil 24 45 37 64

Ny lægelig direktør Mads Koch Hansen, Sygehus Lillebælt, mobil 40 35 82 01