Hærvejsløbet på mountainbike

Hærvejsløbet 2015 løber af stablen 27. juni 2015. For første gang byder løbet på Danmarks længste MTB-rute.

Hærvejen – eller Oksevejen, som den også hedder - har i årtusinder været den foretrukne transportvej op gennem Jylland. Gennem tiderne har både hære, handelsmænd, kvægdrivere og okser tilbagelagt kilometer efter kilometer på deres vej op gennem Jylland. I dag er Hærvejen mest kendt som rekreativ rute for både vandrende, cyklende og løbende - og ikke mindst for Hærvejsløbet.

Lørdag 27. juni 2015 byder DGI og Viborg Kommune velkommen til Hærvejsløbet 2015, som støttes økonomisk af bl.a. Region Syddanmark.

- Hærvejsløbet er med til at skabe synlighed og trækker rigtig mange mennesker til. Her tænker jeg ikke blot på dem, som deltager, men også på de mange, som kommer for at få en oplevelse. På den måde kan Hærvejsløbet være et vindue, som er med til at vise regionen som et aktivt og attraktivt sted at slå sig ned, og værdien af sådan et arrangement rækker således ud over selve arrangementet, siger udvalgsformand Stephanie Lose (V), Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.

Omdrejningspunktet for Hærvejsløbet 2015 er motion, fællesskab, naturoplevelser og spændende kulturhistorie under mottoet: Drømmen, udfordringen og eventyret.

Historiske oplevelser

Deltagerne har flere muligheder for at være med på den historiske rute: Hærvejsmarch i og omkring Viborg by, tre cykelruter på henholdsvis 270 km, 160 km og 50 km samt et 10 km løb eller halvmaraton i Viborg by.

Som noget helt nyt har 2015-løbet MTB-løb på programmet. Ruten for Mountainbikes er med sine ca. 150 km Danmarks længste MTB-rute. Startskuddet kommer til at gå i Vingsted ved Vejle, og undervejs er der indlagt tre singletracks.

Undervejs er der rig mulighed for at opleve historiske seværdigheder langs Jyllands ældste vejstrækning. Fx Immervad Bro, Kongeåen, Ravning Bro i Vejle Ådal og Jelling-monumenterne, inden ruten passerer Dollerup Bakker på sin vej ind i historiske Viborg.

Visionen for Hærvejsløbet er at skabe Danmarks største motionsarena.  Det er DGI og Viborg Kommune, der står bag projekt Hærvejsløbet 2015, som ud over støtte fra Region Syddanmark også støttes af Region Midtjylland.

Du kan læse mere om løbet på www.haervejsloebet.dk

FAKTA:

• Det første Hærvejsløb blev holdt i 2013 og afvikles således i år for tredje gang.
  • Hærvejen er rig på både sjældent fauna, historiske seværdigheder og gode indlogerings- og spisesteder.
  • Region Syddanmark har i samarbejde med Region Midtjylland skabt Projekt Grøn Vækst, hvis formål er at skabe sammenhængskraft mellem Hærvejens mange produkter og tilbud. På hjemmesiden www.haervej.dk findes der gode cykel, vandre og pakketilbud.
  • Region Syddanmark har bidraget med 800.000 kr. til Projekt Grøn Vækst.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Stephanie Lose (V), Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark,
Magnus Korsgaard Nielsen, løbsleder Hærvejsløbet, tlf. 3050 0004

Stephanie Lose