Christiansfeld sommerklar til klassisk musikfestival

Klassiske toner vil gjalde gennem Christiansfeld, når byen spiller op til sin første musikfestival, Christiansfeld Festival, 17.-21. juni.

Byen Christiansfeld er en historisk perle, som ligger midt mellem Haderslev og Kolding. Efter flere års renovering er byen med sin særlige arkitektur, byplan og historisk autentiske bygninger officielt indstillet til UNESCO’s Verdensarvsliste.

Det er således med en smuk baggrundskulisse, at byen i år for første gang kan slå tonerne an til Christiansfeld Festival, der begynder onsdag 17. juni og fortsætter frem til søndag 21. juni.

Festivalen er blevet til med støtte fra foreninger, institutioner, privatpersoner, fonde og musikkonservatorier. Også Region Syddanmark har valgt at bidrage med økonomisk støtte.

- Christiansfeld Festival er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi i regionen arbejder med udsyn og viden i samarbejde med mange samarbejdspartnere både lokalt, regionalt og internationalt. At vores rige kulturarv således også bringes videre til den yngre generation gør kun projektet endnu mere interessant, siger Stephanie Lose (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.

Brødremenighedens arv

Christiansfeld er nemlig ikke kun berømt for sine smukke historiske rammer. Byen kan også takke sin grundlægger, den Herrnhutiske Brødremenighed, for sin righoldige kulturelle historie. Brødremenigheden var netop kendt for sin musik- og sangkultur og var åben over for andre kulturers kunstneriske udtryk.

Musikfestivalen vil således i både ord og toner være et kalejdoskop af 250 års musikalske genrer – fra musik fundet i Christiansfelds store og righoldige nodearkiv til folkemusik og nutidig musik. Christiansfeld Festival vil med andre ord være en scene for musik og musikere fra alle de områder, hvor Brødremenigheden har været og stadigvæk er aktiv.

Selve åbningskoncerten vil blive orkestreret af Sønderjyllands Symfoniorkester.

FAKTA:

Programmet kan ses på hjemmesiden www.christiansfeldfestival.dk, hvor der også findes direkte link til billetsalg informationer om byen og meget mere.

Region Syddanmark har støttet Christiansfeld Festival med 250.000 kr.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Stephanie Lose, Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark,

Annemette Løkke Borg Berg, leder af Christansfeld Centret, tlf. 2963 7025

Stephanie Lose