Susanne Lauth ny sygeplejefaglig direktør på Sydvestjysk Sygehus

Region Syddanmark ansætter Susanne Lauth som ny sygeplejefaglig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Region Syddanmark har i dag ansat Susanne Lauth som ny sygeplejefaglig direktør på Sydvestjysk Sygehus, der omfatter sygehusene i Esbjerg og Grindsted og veneklinikken i Brørup. Susanne Lauth er 53 år og kommer fra en stilling som vicedirektør på Sygehus Vendsyssel og Sygehus Thy-Mors. Før hun blev vicedirektør, har hun arbejdet mange år på Sygehus Lillebælt og har derfor et indgående kendskab til det syddanske sundhedsvæsen.

I sit nye job får Susanne Lauth sammen med to øvrige direktører i direktionen det overordnede ansvar for ledelsen af Sydvestjysk Sygehus. Sygehusenheden er én af Region Syddanmarks fire sygehusenheder og har et samlet budget på cirka 1,8 mia. kr. Sygehuset beskæftiger cirka 2.500 medarbejdere.

- Susanne Lauth vil med sin store sundhedsfaglige indsigt og sit strategiske udsyn kunne levere et væsentligt bidrag til den omfattende udvikling, som Sydvestjysk Sygehus er inde i i disse år. Susanne Lauth kommer fra en stilling på samme niveau, hun har solid ledererfaring og et stærkt fokus på resultater, og jeg glæder mig meget til samarbejdet, siger Jens Elkjær, der er sundhedsdirektør i Region Syddanmark.

Afløser Birthe Mette Pedersen

Susanne Lauth afløser Birthe Mette Pedersen i jobbet som sygeplejefaglig direktør. Birthe Mette Pedersen er her i august skiftet til et job i sundhedsstabens afdeling for sundhedssamarbejde og kvalitet i regionshuset i Vejle.

Poul Michaelsen, direktør på Sydvestjysk Sygehus, ser frem til samarbejdet med Susanne Lauth.

- Vi er på Sydvestjysk Sygehus meget glade for at få en kapacitet som Susanne Lauth ind i direktionen og med på holdet. Sydvestjysk Sygehus står stærkt med god kvalitet og høj effektivitet, men vi arbejder hele tiden med at gøre det endnu bedre. Ikke mindst i forhold til involvering af vores patienter og pårørende og bedre sammenhænge i patientforløbene. Region Syddanmarks investerer i alt cirka 725 mio. kr. i om- og nybyggeri på sygehuset, og de penge, skal vi have udmøntet i et endnu bedre tilbud til vores patienter, siger Poul Michaelsen.

Susanne Lauth begynder i sit nye job 1. oktober 2015, og det ser hun frem til.

- Jeg glæder mig til at tiltræde stillingen som sygeplejefaglig direktør ved Sydvestjysk Sygehus og vende tilbage til Region Syddanmark. Sammen med gode ledere og medarbejdere ønsker jeg at sætte retning og skabe fortsatte resultater i form af gode og sikre patientforløb og fortsat god faglig udvikling på Sydvestjysk Sygehus. For mig som leder vil det have høj prioritet at skabe en god arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og er tilfredse med deres faglige indsats. Det ser jeg som vigtige fokusområder for en ny samlet sygehusledelse, siger Susanne Lauth.

Der var 14 ansøgere til stillingen.

Fakta om Sydvestjysk Sygehus

Susanne Lauth kommer som sygeplejefaglig direktør til at udgøre den øverste ledelse på Sydvestjysk Sygehus sammen med lægefaglig administrerende direktør Bjarne Normark og direktør Poul Michaelsen. I forbindelse med et generationsskifte på sygehuset er det aftalt, at Bjarne Normark i nærmeste fremtid rykker til en stilling som lægefaglig direktør i Regionshuset i Vejle. Bjarne Normarks stilling vil derefter blive genbesat, så direktionen på Sydvestjysk Sygehus også fremover kommer til at bestå af tre direktører.

De tre direktører refererer alle direkte til Jens Elkjær.

Sydvestjysk Sygehus har et samlet budget på cirka 1,8 mia. kr., cirka 43.000 indlagte patienter årligt og knap 260.000 ambulante besøg. Sygehuset beskæftiger cirka 2500 medarbejdere.

Sydvestjysk Sygehus består af akutsygehuset i Esbjerg, specialsygehuset i Grindsted og veneklinikken på Sundhedscentret i Brørup.

Fakta om Susanne Lauth i uddrag

Erhverv

2014-2015: Vicedirektør på Sygehus Vendsyssel og Sygehus Thy-Mors

2012-2014: Programchef for Vejle Patienternes Kræftsygehus, Sygehus Lillebælt

2007-2012: Oversygeplejerske og afdelingssygeplejerske på forskellige afdelinger på Vejle Sygehus

1999-2006: Underviser og undervisningsplanlægger på Sygeplejeskolen i Vejle

1990-1999: Sygeplejerske og afdelingssygeplejerske på Odense Universitetshospital

1987-1990: Sygeplejerske på Aalborg Sygehus

Uddannelse

2011: Intern tværfaglig lederuddannelse for afdelingsledelser i Region Syddanmark

2007: Master of Public Health uddannelsen ved Aarhus Universitet

1987: Autoriseret sygeplejerske fra Vendsyssel Sygeplejeskole i Hjørring

1981: Studentereksamen, Nørresundby Gymnasium

Susanne Lauth er bosiddende i Vejle. Hun har to voksne børn, som ikke længere er hjemmeboende.

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Direktør Poul Michaelsen, Sydvestjysk Sygehus, mobil 21 37 50 07

Ny sygeplejefaglig direktør Susanne Lauth, Sydvestjysk Sygehus, mobil 29 41 85 34