Alle ambulancestationer er nu på plads

Når BIOS og Responce 1. september overtager ambulancekørslen i Region Syddanmark skal ambulancerne rykke ud fra 41 ambulancestationer fordelt over hele regionen.

BIOS skal fra september køre de syddanske ambulancer på Fyn, i Sydvestjylland og i Sønderjylland, og Responce skal køre ambulancerne i Trekantområdet. For at ambulancerne kan nå hurtigt frem i alle dele af regionen, har Region Syddanmark bestemt, at ambulancerne skal rykke ud fra 41 stationer jævn fordelt over hele regionen. Til hver station er der præcise krav til placering.

I de seneste måneder har BIOS og Responce arbejdet på at finde lokaler. Det er nu lykkedes, og nu har Region Syddanmark så godkendt placeringen af den sidste af de 41 stationer, der fordeler sig med 13 på Fyn, 13 i Sydvestjylland , ni i Sønderjylland og seks i Trekantområdet.

- Så kan vi sætte flueben ved endnu én af de mange ting, som skal på plads i forbindelse med at BIOS og Responce overtager ambulancekørslen i Region Syddanmark. Der er selvfølgelig mange forberedelser, når man skal overtage så stor en opgave, og jeg synes at mange af enkeltelementerne efterhånden falder på plads, siger formanden for det præhospitale udvalg i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V).

De syddanske ambulancer kommer til at rykke ud fra stationer i følgende byer:

Fyn

Assens, Bogense, Fåborg, Glamsbjerg, Kerteminde, Nyborg, Odense C, Odense S (Dalum), Otterup, Ringe, Rudkøbing, Svendborg, Ærø Årup.

Sydvestjylland

Billund, Bramming, Brørup, Esbjerg, Fanø, Grindsted, Oksbøl, Ribe, Rødding, Varde, Vejen, Ølgod, Nr. Nebel.

Sønderjylland

Haderslev, Løgumkloster, Skærbæk, Sønderborg, Tinglev, Toftlund, Tønder, Vojens, Aabenraa.

Trekantområdet

Ejby, Fredericia, Give, Kolding, Middelfart, Vejle.

Yderligere oplysning

Formand for det præhospitale udvalg i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V), mobil 20 31 36 24
Direktør i sundhed, Per Busk, Region Syddanmark, mobil 21 72 66 87