Syddanmark satser på turister fra nabolandene

Regionale midler skal øge markedsføringen af Region Syddanmark som et godt turistland på de internationale nærmarkeder.

De seneste års positive resultater af en intensiv markedsføring af Region Syddanmark som et godt og spændende rejsemål for turister fra vores nabolande skal udbygges i de kommende år.

Derfor har Syddansk Vækstforum netop bevilget godt 17 mio. kr. af de regionale erhvervsudviklingsmidler til Foreningen til markedsføring af ferieturismen i Syddanmark – i daglig tale kaldet Fomars.

- Formålet er at tiltrække flere udenlandske turister til Syddanmark og øge turisternes døgnforbrug. Den internationale markedsføring af ferieturismen i Syddanmark skal primært ske i vores nabolande Tyskland, Holland, Sverige og Norge, fortæller Fomars bestyrelsesformand Christian Woller, der er direktør i Legoland.

Det samlede budget for markedsføringen udgør i alt 56 mio. kr., da der til støtten fra de regionale erhvervsudviklingsmidler på i alt 17,250 mio. kr. kommer finansiering fra parterne bag Fomars på i alt 38.750 mio. kr.

En unik samarbejdsmodel

Formanden for Syddansk Vækstforum, regionsrådsformand Carl Holst (V), forventer med den intensiverede markedsføring i vore nabolande en yderligere vækst i antal overnatninger, en vækst i turisternes døgnforbrug og en øget beskæftigelsen indenfor turismeområdet og de beslægtede erhverv.

- Fomars repræsenterer en unik og dokumenteret effektfuld model for tæt offentligt-privat samarbejde om international markedsføring med erhvervet i spidsen. En samarbejdsmodel, der har haft og forventes at få en betydelig effekt på Vækstforums målsætninger om vækst i turismeerhvervet. Det er også en samarbejdsmodel, som vi forventer vil blive en del af de nye partnerskaber for turisme for Vestkysten og Østersøen, understreger Carl Holst.

Private turoperatører er med

Fomars har 18 medlemmer samt et tæt samarbejde med de fem syddanske turistdestinationer og 29 turismevirksomheder om de konkrete kampagners gennemførelse, herunder et tæt samarbejde med turoperatører som Stena Line Sverige, Color Line Norge og TUI Holland.

Formars har opstillet en række krav til de turistaktører, der søger om del i den regionale støtte. Blandt andet skal kampagnen være på minimum 500.000 kr. pr. marked, og der skal være tale om mindst tre partnere eller medlemmer bag ansøgningen.

Støtten til Fomars dækker perioden fra januar 2016 til 31. december 2017, men det fremgår af beslutningen fra Syddansk Vækstforum, at Fomars efterfølgende kan søge om nye midler til at fastholde indsatsen for at tiltrække flere udenlandske turister til regionen.