Opera har ventet i 100 år

Efter 100 års ventetid kan operaen ”Agnete og Havmanden” omsider få sin urpremiere. Det sker i Odense og Sønderborg og med støtte fra Region Syddanmark.

Det var 1. Verdenskrig, der i 1914 satte en stopper for uropførelsen af den fynske komponist Hilda Sehesteds opera ”Agnete og Havmanden” på Det Kongelige Teater. Men nu, 100 år efter, opføres operaen omsider.

Det er Hilda Sehested Komiteen, som har taget initiativ til opførelsen i samarbejde med Den Fynske Opera. Komiteen står for årlige sommerkoncerter med Hilda Sehesteds musik i centrum på det fynske gods Broholm, hvor komponisten er født. Og det var under forberedelsen af en af disse koncerter, de håndskrevne noder til operaen ”Agnete og Havmanden” dukkede op.

Først gang operaen opføres er den 5. oktober i Odense Koncerthus. Den 7. oktober opføres den så i Musikhuset i Sønderborg.

Kultur og det gode liv

- Når regionen støtter opførelsen af operaen, er det fordi sådan en kulturbegivenhed føjer endnu en brik til den mangfoldighed af oplevelser, vi kan byde på i regionen, siger Stephanie Lose (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i regionen.

Hun forklarer, at kulturelle tilbud er med til at skabe opmærksomhed om regionen, og at regionen bevidst arbejder på at udvikle Syddanmark til at være rig på kultur og oplevelser og dermed et sted, som er godt at bo, arbejde og leve i.

Derfor vil man i regionen også kunne opleve værker af digteren Carl Nielsen næste år. Da ville den folkekære digter være fyldt 150 år, og det markeres med en fejring, som også støttes af regionale kulturkroner.

Fakta om operaen:

• Opførelsen ledes af dirigenten Syssen Gerd Kappel i spidsen for Den Fynske Operas Kor og Orkester. Agnete synges af Elsebeth Dreisig, Havmanden af Lars Thodberg Bertelsen, og Agnetes forlovede synges af Mathias Hedegaard.
  • Projektet sponseres af Kulturministeriets Pulje til Kultur i hele Landet, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, Region Syddanmarks Kulturpulje, 15. Juni Fonden, Weyse Fonden, Den Faberske Fond, Det Obelske Familiefond, Odense Musikudvalg, Sønderborg Kommune, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat og Aage og Johanne Louis-Hansens fond.
  • Mere info: www.sehested-koncerterne.dk

Stephanie Lose